Midiatização, cultura do consumo e contemporaneidade

o caso Esquadrão da Moda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v18.ed35.2017.116

Keywords:

Mediatization, Consumer culture, Identity

Abstract

The changes that occurred after the second half of the twentieth century that mark the advent of contemporary (or transition from modernity to postmodernity, to Slater or late modernity to Giddens), is one of the main factors mediation of the media as well accelerating the flow of information, compression space time, post-Fordism and consumer culture. The phenomenon is called the media coverage by Sodre, and factor driving fragmentation of identity and the fluidity of social relations. This study aims to analyze the contribution of media coverage to spread the culture of consumption and fragmentation of identity, especially in the television environment. These phenomena will be analyzed and then confronted with the mediating aspects of television.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Ribeiro Fortuna

Daniele Ribeiro Fortuna é Jovem Cientista do Nosso Estado, FAPERJ (2014-2017). Possui pós-doutorado em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Doutorado em Letras pela Universidade do Estado do Estado do Rio de Janeiro, com estágio de doutorado-sanduíche na Georgetown University, em Washington, D.C., EUA, mestrado em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e graduação em Comunicação (Jornalismo) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É coordenadora do grupo de pesquisa NEU - Narrativas, escritas do eu: literatura, comunicação e sociedade, cadastrado no CNPq Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada e Língua Portuguesa, e na área de Comunicação Social, com ênfase em jornalismo, redação, redação publicitária, revisão e edição de textos. Trabalha com os seguintes temas: corpo, escritas de si, antropologia das emoções, nojo, Literatura Brasileira Contemporânea, Estudos Culturais. Atualmente é professor Adjunto Doutor I da Universidade Unigranrio, atuando na graduação em Comunicação Social e no mestrado acadêmico e doutorado Humanidades, Culturas e Artes. Foi bolsista de produtividade em pesquisa 1A (Unigranrio / Funadesp - 2014 - 2019).

Vanda Viana Gomes, UNIGRANRIO

Mestre em Letras e Ciencias Humanas pela Universidade do Grande Rio (2012).

Published

2017-12-10

How to Cite

Ribeiro Fortuna, D., & Viana Gomes, V. . (2017). Midiatização, cultura do consumo e contemporaneidade: o caso Esquadrão da Moda. ALCEU, 17(35), 21–34. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v18.ed35.2017.116

Issue

Section

Artigos