Campanhas eleitorais

o processo decisório balizado pelo espetáculo político-midiático

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v17.ed34.2017.138

Keywords:

Election campaign, Campaign strategies, Personalization and dramatization

Abstract

Electoral campaigns: the decision-making process marked by political and media spectacle
The political field is composed of a “political and media spectacle” (Weber, 2011) modifying and streamlining its relationship with the media field. Political events depict the struggle of power between these two fields, and it is in this sense that the election campaign has been designed in different ways every election. The search for visibility changed the forms of construction of politicians in the media. Moreover, the constant technological evolution requires candidates to think in different dissemination strategies of their thoughts and approach to the voting public. We aim then understanding how they are constructed and what strategies are employed in election campaigns, in addition to building an overview of strategies employed throughout the campaign, focusing on current customization strategies (Charaudeau, 2016; Carvalho, 2010; Marques,2016) and drama (Charaudeau, 2016; Ribeiro, 2004; WEBER, 2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rejane de Oliveira Pozobon, Universidade Federal de Santa Maria

Docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Professora Associada do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Maria (2000) e Bacharel em Relações Públicas pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) . Áreas de interesse: Comunicação; Política; Estratégias Comunicacionais; Espaço Público; Opinião Pública. Líder do Grupo de Pesquisa "Comunicação e Política" (UFSM/CNPq).

Andressa Dembogurski Ribeiro, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda e mestre em Comunicação pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), integrante do Grupo de Pesquisa em Comunicação e Política (UFSM), graduada em Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano.

Published

2017-06-10

How to Cite

de Oliveira Pozobon, R., & Dembogurski Ribeiro, A. . (2017). Campanhas eleitorais: o processo decisório balizado pelo espetáculo político-midiático. Revista ALCEU, 17(34), 129–142. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v17.ed34.2017.138

Issue

Section

Artigos