Globalização, atualização e permanência de um estilo

Coco Chanel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v17.ed33.2016.153

Keywords:

Fashion, Chanel, Luxury industry, Globalization

Abstract

The permanence of Chanel style and its dissemination are verifiable nowadays in popular stores and through signs that feature the brand, phenomenon explained by the marketing globalization, appointed by Canclini (1996, 2007) and Hall (2006), and by discussions about consumption and identity raised by Bauman (2008). This paper analyses the development of Chanel style and its signs, resuming the stylist’s biographic data, appointed by Greenhalgh (2010), Karbo (2010), Moreira (2002) e Picardie (2011), and supports the argument of a perennial style, not only in historical aspects, referring to installation and statement of the griffe on the market, but also an empirical research, through wich it’s possible to identify gods that imitates the originals or get inspired in its style. Photographs from popular markets in Porto Alegre are brought to exemplify, through Chanel style, the accession, of the contemporaneity, to multiple identity pattenrs.

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Author Biographies

Nelson Batista Zimmer, Feevale

Bacharel em Comunicação Social com ênfase em Jornalismo pela Universidade Feevale, é mestrando pelo Programa de Pós Graduação em Processos e Manifestações Culturais (CAPES 4). Desenvolve pesquisas dentro da linha Memória e Identidade. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo e Editoração. Sua ligação com a imprensa especializada no setor coureiro-calçadista fortalece sua conexão com moda e suas mais diferentes vertentes.

Juracy Ignez Assmann Saraiva, Universidade Feevale

graduada em Letras pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos; Mestre em Literatura Brasileira pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Doutora em Teoria Literária pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) e realizou Pós-Doutorado em Teoria Literária, na Universidade Estadual de Campinas (2000). É professora e pesquisadora na Universidade Feevale, em Novo Hamburgo, e coordenadora do Mestrado Profissional em Letras, dessa mesma instituição.

Published

2016-12-10

How to Cite

Batista Zimmer, N., & Assmann Saraiva, J. I. . (2016). Globalização, atualização e permanência de um estilo: Coco Chanel. Revista ALCEU, 16(33), 91–106. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v17.ed33.2016.153