Exoticism and Irrationality:

French media narratives about the Brazil national football team in the World Cups of 1958 and 1998

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.197

Keywords:

Brazilian soccer, Journalism, L’Équipe, Narratives, National identity

Abstract

The article presents an analysis of L'Équipe newspaper narratives about Brazilian soccer at the 1958 and 1998 World Cups. We started from the hypothesis that it was from the performance of the Brazilian team at the World Cup in France, in 1938, and from the “look” of the French press on Brazilian soccer that the ideas of anthropologist Gilberto Freyre and journalist Mario Filho, that Brazilian soccer would be more artistic, consolidated in the country. It is assumed that the French, in general, looked at Brazil as an exotic country, with all the “positive” and “negative” stereotypes that permeate this view. Would these stereotypes continue to appear in the French press at the 1958 and 1998 Cups?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronaldo George Helal, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

É professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Possui graduação em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1980), graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979), mestrado em Sociologia - New York University (1986) e doutorado em Sociologia - New York University (1994). É pesquisador 1-C do CNPq, Pós-Doutor em Ciências Sociais pela Universidad de Buenos Aires (2006). Em 2017, realizou estágio sênior na França no Institut National du Sport, de L'Expertise et de la Performance. Foi vice-diretor da Faculdade de Comunicação Social da Uerj (2000-2004) e coordenador do projeto de implantação do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Uerj (PPGCom/Uerj), tendo sido seu primeiro coordenador (2002-2004).Foi chefe do Departamento de Teoria da Comunicação da FCS/Uerj diversas vezes e membro eleito do Consultivo da Sub-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa da Uerj por duas vezes. Em 2008 concluiu o curso de Especialização Tango: genealogía política e historia; ministrado pela Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - FLACSO. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: futebol, mídia, identidades nacionais, idolatria e cultura brasileira. É coordenador do grupo de pesquisa Esporte e Cultura (www.comunicacaoeesporte.com) e do Laboratório de Estudos em Mídia e Esporte - LEME. Publicou dez livros e mais de 140 artigos em capítulos de livros e em revistas acadêmicas da área, no Brasil e no exterior.

Published

2021-09-29

How to Cite

Helal, R. G. (2021). Exoticism and Irrationality:: French media narratives about the Brazil national football team in the World Cups of 1958 and 1998. Revista ALCEU, 21(44), 30–51. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.197

Issue

Section

Artigos