Under the risk of virtual reality
an analysis of the documentary Step to the Line
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v22.ed47.2022.300Keywords:
Cinema, Documentary, Communication, Virtual reality, Step to the LineAbstract
This paper proposes a discussion about the effects of the rupture of the monocular frame of traditional cinema by virtual reality in the language of documentary. From the analysis of the film Step to the Line (Ricardo Laganaro, 2017), we seek to show that cinema can reach other levels of experience and, in the case of documentary, raise the risk of the real in the virtual environment through simultaneous multisensory stimuli generated by the computer. We begin the text with a brief review of the concept of virtual reality from the communicational point of view, and then discuss the new possibilities of inscription of documentary cinema provided by the panoptic dimension of this virtual medium. We are also interested in discussing some of the perspectives of Bill Nichols (2005) and Jean-Louis Comolli (2008) on the influence of subjective turns in the most recent transformations in documentary cinema.
Downloads
References
BENTHAM, Jeremy. O Panóptico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
BIOCCA, Frank; LEVY, Mark R. Virtual Reality as a Communication System. In: Communication in the age of virtual reality. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1995. p. 15-32.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DEUTSCHER, Guy. Through the language glass: Why the world looks different in other languages. New York: Metropolitan books, 2010.
FOUCAULT, Michel. A sociedade punitiva. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.
___________. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2006.
LAGANARO, Ricardo. Depoimento oral [maio, 2022]. Entrevistadora: Marcella Ferrari Boscolo. Gravação em celular, via WhatsApp. Entrevista inédita concedida exclusivamente para esta pesquisa.
LÉVY, Pierre. O que é o Virtual. São Paulo: Editora 34, 1996.
MANOVICH, Lev. Novas Mídias como Tecnologia e ideia: dez definições. In: LEÃO, Lucia (Org). O Chip e o Caleidoscópio. Reflexões sobre novas mídias. São Paulo: Editora Senac, 2005. p. 23-50.
MCLUHAN, Marshall. Os Meios de Comunicação como extensões do homem. São Paulo Editora Cultrix, 1969.
NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. Campinas: Papirus. 2005.
OSCARS. Alejandro González Iñárritu Accepts a Special Oscar for Carne Y Arena. YouTube, 12 nov. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=jGI-nCuQuFY&feature=emb_title>. Acesso em: 04 de out. de 2021.
PELLINI, J. R. Uma Conversa sobre Arqueologia e Paisagem com Robin o Bom Camarada. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, n. 19, p. 21-37, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revmae/article/view/89869. Acesso em: 12 out. 2021.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço. São Paulo: Paulus. 2004.
STEP to the Line. Direção: Ricardo Laganaro. Produção: O2 e Oculus. Estados Unidos: Reel FX Creative Studios, 2017.
STEUER, Jonathan. Defining Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence. In: BIOCCA, Frank; LEVY, Mark R. (Orgs.). Communication in the age of virtual reality. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1995. p. 33-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.