Black women on YouTube
cultural experiences and communication rights in digital media
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.319Keywords:
mediatization, mass self-communication, communication rights, black feminismAbstract
This article presents the results of the author’s PhD research and analyses the performance of black women youtubers and its potential to ensure Communication Rights in digital media. The theoretical frameworks are the Brazilian laws about communication and broadcasting, the perspective of mediatization and mass self-communication, potentialized by new media, and black feminism studies. Videos and comments of four YouTube channels were analyzed based on methods as exploratory analysis and netnography. The main results were the importance of the approach of topics as beauty and aesthetics to achieve media visibility, the potential of the platform in ensure a space of dialogue to its users and lack of knowledge about racism in Brazil. These aspects are interpreted as guarantors of Communication Rights and open a path to other social groups in Latin America to exercise their citzenship through new media.
Downloads
References
ALMEIDA, Sílvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
BERTH, Joice. O que é empoderamento? Belo Horizonte: Letramento, 2018
BITELLI, Marcos Alberto Sant’Anna. O Direito da Comunicação e da Comunicação Social. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2004.
BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm > Acesso: vários acessos.
______. Lei n.º 12965/2014. Marco Civil da Internet. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm> Acesso em: vários acessos.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a Revolução Digital. São Paulo: Aleph, 2009.
CANCLINI, Nestor García. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2008.
CASTELLS, Manuel. O poder da comunicação. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2017.
CARNEIRO, Sueli. Escritos de uma vida. Belo Horizonte: Letramento, 2018.
FRAGOSO, Sueli; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.
HINE, Christine. Virtual Ethnography. Londres: Sage, 2000.
HJARVARD, Stig. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2014
INTERVOZES. Direito à comunicação e internet: o empoderamento digital como garantia deste direito no ambiente online. São Paulo: Intervozes, 2018.
______. Direito à Comunicação no Brasil 2020. São Paulo: Intervozes, 2020
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LEMOS, André. Les trois lois de la cyberculture. Libération de l'émission, connexion au réseau et reconfiguration culturelle. Sociétés, 2006/1 no 91, p. 37-48.
LIMA, Venício Arthur. Regulação das comunicações: história, poder e direitos. São Paulo: Paulus, 2011.
RAMOS, Murilo César; SANTOS, Suzy dos. Políticas de Comunicação. São Paulo: Paulus, 2007.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de Fala. São Paulo: Polén, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.