The said and the unsaid in Twitter

Analysis of the strategies for the election of Rio de Janeiro in 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v22.ed48.2022.334

Keywords:

Political Communication, Municipal Election, Voter, Twitter

Abstract

The election for Rio de Janeiro’s city hall in 2020 was marked by atypical circumstances, such as the Covid-19 pandemic and the previous rise of an extreme right political government. Besides this global scenario, the political situation in Rio was passing through terrible scandals of corruption, which resulted in the prison of his ex-governors. In recent years, the policy was adapted to social media platforms, especially Twitter, which is currently the main communication way used to cover the information sought by society and the resources for social interaction and integration (GOMES, 2021). As a result, political actors gained new obligations, strategies and risks in their interactions with society. Thus, we investigated the messages on Twitter about two candidates, Eduardo Paes and Marcelo Crivella, during the 2020 mayoral election of Rio de Janeiro. This study reveal the strategies adopted by the candidates. Our results turned out that Paes' profile was more engaged and dialogic on Twitter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Queiroz Saraiva, Universidade Federal Fluminense

Mestre no Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC), na Universidade Federal Fluminense.

Rachel Bertol , Universidade Federal Fluminense

Professora no Departamento de Comunicação da UFF; membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC-UFF); Doutora em Comunicação e Cultura pela UFRJ, com especialização na Universidade de Princeton (EUA).

References

AGGIO, Camilo. Os candidatos ainda evitam a interação? Twitter, Comunicação Horizontal e Eleições Brasileiras. E-Compós, [s.l.], v. 18, n. 1, p. 1-22, 26 maio 2015.

______. Comunicação eleitoral “desintermediada”, mas o quão realmente interativa? Jair Bolsonaro e o Twitter nas eleições de 2018. E-Compós, [s.l.], v. 23, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994. Acesso em: 27 jul. 2021.

ALDÉ, Alessandra; BORGES, Juliano. Internet, imprensa e as eleições de 2002: pautando notícias em tempo real. Logos, [s.l.], v. 11, n. 2, p. 106-133, 2004. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/14897. Acesso em: 20 maio 2021.

ALVES, Soraia. Estudo do Twitter aponta que 75% dos usuários brasileiros acompanham política na plataforma. B9, [online], 9 nov. 2020. Disponível em: https://www.b9.com.br/estudo-do-twitter-aponta-que-75-dos-usuarios-brasileiros-acompanham-politica-na-plataforma/. Acesso em: 20 jan. 2021.

BORBA, Felipe; FIGUEIREDO, Argelina Cheibub (orgs.). Política local no estado do Rio de Janeiro: disputa partidária e comportamento político nas eleições municipais de 2020. Rio de Janeiro: EdUERJ, São Paulo: Contracorrente, 2022.

BRITO CRUZ, Francisco (coord.); MASSARO, Heloisa; OLIVA, Thiago; BORGES, Ester. Internet e eleições no Brasil: diagnósticos e recomendações. São Paulo: InternetLab, 2019.

G1 RIO. Candidatos a prefeito do Rio nas eleições de 2020: veja a lista. G1 Rio, Rio de Janeiro, 03 set. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/eleicoes/2020/noticia/2020/09/03/candidatos-a-prefeito-no-rio-de-janeiro-nas-eleicoes-de-2020-veja-quem-sao.ghtml. Acesso em: 10 out. 2020.

GOMES, Wilson. Da era da televisão à era digital: mudança na comunicação, transformação da política. [Salvador]: INCT.DD, 2021. [Material exclusivo do professor Wilson Gomes, disponibilizado para os alunos da disciplina Política online, realizada de forma online].

INSTITUTO DE PESQUISA DATASENADO. Redes Sociais, Notícias Falsas e Privacidade de Dados na Internet. [Brasília]: Instituto DataSenado, nov. 2019. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/ouvidoria/publicacoes-ouvidoria/redes-sociais-noticias-falsas-e-privacidade-de-dados-na-internet. Acesso em: 20 mar. 2021.

MARQUES, Francisco; SILVA, Fernando; MATOS, Nina. Estratégias de comunicação política online: uma análise do perfil de José Serra no Twitter. Contemporânea [UFBA], Salvador, v. 9, n. 3, 2011.

MARQUES, Francisco. Ciberpolítica. Salvador: EDUFBA, 2016.

OLIVEIRA, Luiz Ademir de; COIMBRA, Mayra Regina; SANTOS, Lucas de Almeida. Estratégias eleitorais nas redes sociais: um estudo das campanhas dos candidatos à Presidência da República no segundo turno no Twitter. In: OLIVEIRA, Luiz Ademir de; FERNANDES, Carla Montuori; LEAL, Paulo Roberto Figueira. Comunicação política, eleições 2018 e campanha permanente. Timburi: Editora Cia do eBook, 2019. p. 135-161.

SAMPAIO, Rafael; BRAGATTO, Rachel Callai; NICOLÁS, Maria Alejandra. A construção do campo de internet e política: análise dos artigos brasileiros apresentados entre 2000 e 2014. Revista Brasileira de Ciência Política, [online], n. 21, p. 285-320, dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/KLwCybRhyMzr7XywCjrVhTp/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

THOMPSON, J. B. A interação mediada na era digital. MATRIZes, [s.l.], v. 12, n. 3, p. 17-44, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/153199. Acesso em: 26 jul. 2021.

VASCONCELLOS, Fábio. Candidatos a prefeito de Rio e São Paulo mais bem posicionados nas pesquisas geram 17 milhões de engajamentos no Twitter. G1, [online], 30 out. 2020b. Disponível em: https://g1.globo.com/politica/eleicoes/2020/eleicao-em-numeros/noticia/2020/10/30/candidatos-a-prefeito-de-rio-e-sao-paulo-mais-bem-posicionados-nas-pesquisas-geram-17-milhoes-de-engajamentos-no-twitter.ghtml. Acesso em: 02 fev. 2021.

______. O voto retrospectivo na cidade do Rio de Janeiro e a imagem de “bom gestor” como modelo de prefeito. In: BORBA, Felipe; FIGUEIREDO, Argelina Cheibub (orgs.). Política local no estado do Rio de Janeiro: disputa partidária e comportamento político nas eleições municipais de 2020. Rio de Janeiro: EdUERJ, São Paulo: Contracorrente, 2022. p. 345-368.

Published

2022-12-18

How to Cite

Queiroz Saraiva, M., & Bertol , R. . (2022). The said and the unsaid in Twitter: Analysis of the strategies for the election of Rio de Janeiro in 2020. Revista ALCEU, 22(48), 102–125. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v22.ed48.2022.334

Issue

Section

Dossiê Consequências das mídias digitais para as democracias na América Latina