Training amateur reporters to promote social innovation

methodology for overcoming news deserts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed50.2023.359

Keywords:

Amateur reporter, News deserts, Action research, Training, Social Innovation

Abstract

This paper aims to present a methodology for training amateur reporters. The method was developed from the results of a research and extension project that aimed to map the amateur reporters who work in Caruaru and Bezerros in their own channels and also in social movements to, from a training , contribute to overcoming news deserts in the regions. For this, an action research
was carried out with the offer of workshops and content sharing on the production of informative content. Finally, it is considered that social innovation is established with the action of communication agents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Gouveia Moreira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).
Jornalista e professor do Núcleo de Design e Comunicação do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco. 

Rodrigo Miranda Barbosa, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Professor do Núcleo de Design e Comunicação do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco.

Sheila Borges de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Professora do Núcleo de Design e Comunicação do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco.

References

BENEZATH, RITA; REIS, Ruth. A mudança no ecossistema jornalístico e o deserto de notícias no espírito santo. Anais do Seminário Comunicação e Territorialidades, Espírito Santo, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/poscom/article/view/32168. Acesso em: 9 mai. 2023.

BORGES, Sheila. O repórter-amador: uma análise das disposições sociais motivadoras das práticas jornalísticas do cidadão comum. Recife: Editora Cepe, 2015

ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa-Ação. Educar, Curitiba, n. 16, p. 181-191. 2000.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008. 428p.

MARCONDES, Pyr. Todo poder aos micro-influencers! Revista Proxxima. 05 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.proxxima.com.br/home/proxxima/blog-do-pyr/2016/09/05/opiniao-todopoder-aos-micro-influencers.html. Acesso em: 13 fev. 2017.

MORETZSOHN, Sylvia. Jornalismo e cotidiano: do senso comum ao senso crítico. Rio de Janeiro: Revan, 2007.

NOVA classe média prioriza a troca de celular, aponta pesquisa. Terra, São Paulo, 2014. Disponível em: https://economia.terra.com.br/nova-classe-media-prioriza-a-troca-de-celular-aponta-pesquisa,a20823efac7da310VgnCLD200000bbcceb0aRCRD.html. Acesso em: 25 nov. 2014.

NOVE em cada dez brasileiros da classe C têm celular, diz pesquisa. Jovem Pan, São Paulo, 2019. Disponível em: https://jovempan.com.br/programas/jornal-da-manha/nove-em-cada-dez-brasileiros-da-classe-c-temcelular-diz-pesquisa.html. Acesso em: 26 abr. 2023.

PROJOR (Instituto para o Desenvolvimento do Jornalismo). Atlas da Notícia [on-line]. São Paulo: 2018. Disponível em: http://www.atlas.jor.br. Acesso: 10 dez. 2021.

ROSSETTI, R. Categorias de inovação para os estudos em comunicação. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 14, n. 27, p. 63-72, jul-dez 2013.

ROSSETTI, R.; GOULART, E. Visão comunicacional da inovação: análise dos sentidos atribuídos à inovação na Revista da Intercom. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 21, n. 45, p. 147-164, jan-abr 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2015.

SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora?. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. 404 p.

SBARAI, R. S. A. “Minha notícia, IReport e OhmyNews: modelos de cooperação ou colaboração no jornalismo digital?” In: LIMA JUNIOR, W. T. (org.). Comunicação, tecnologia e cultura de rede. São Paulo: Momento Editorial, 2011, p. 12-39. Disponível em: http://www.livroteccred.blogspot.com. Acesso em: 10 out. 2012.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, p. 443–466, 2005.

Published

2023-10-19

How to Cite

Gouveia Moreira, D., Miranda Barbosa, R., & Borges de Oliveira, S. (2023). Training amateur reporters to promote social innovation: methodology for overcoming news deserts. Revista ALCEU, 23(50), 73–91. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed50.2023.359

Issue

Section

Dossiê Comunicação e Cidadania