Between public and private spaces

citizenship camouflages in carioca shopping centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed50.2023.360

Keywords:

Private consumption space, Public consumption space, Shopping center, Leisure, Citizenship

Abstract

Shopping centers are part of the scenarios of Brazilian cities. Consumption habits in private spaces are related to convenience, opportunity and security. This text aims to discuss public and private consumption spaces with an emphasis on malls. It employs bibliographical and exploratory research, through semi-structured interviews and the application of a questionnaire with consumers who frequent shopping centers and the public space on the street. This is a partial report of a study developed on cities and consumption. It is observed that private spaces become consumer traps in the name of security that the fear industry orchestrates in large urban centers. The theoretical framework is based on researchers from Social Sciences and Social Communication, such Georg Simmel, Roger Caillois and Muniz Sodré.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Ferreira Freitas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Full Professor at the Faculty of Social Communication at the State University of Rio de Janeiro (UERJ). PhD in Sociology from Université Paris V (René Descartes). Researcher PQ2 from CNPQ and Scientist of Our State from Faperj.

Jorgiana Melo de Aguiar Brennand, Centro Universitário IBMEC

Professor of Advertising and Propaganda and Journalism courses at Centro Universitário IBMEC

PhD in Communication from the State University of Rio de Janeiro (UERJ)

Mônica Cristine Fort, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

Coordinator of the Graduate Program in Communication and Languages at Tuiuti University of Paraná (PPGCom/UTP).
PhD in Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina (UFSC).

References

AAKER, David; KUMAR, V.; DAY, George S. Pesquisa de marketing. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

BARBOSA, Lívia. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacres et simulations. Paris: Galilée, 1981.

BRENNAND, Jorgiana Melo de Aguiar. De roupas de defunto a artigos de moda: imbricações entre comunicação, consumo e sociabilidade numa feira de brechós em Madureira. 2021. 280 p. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – 2021.

CAILLOIS, Roger. Les Jeux et les hommes. Paris: Gallimard, 1958.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 7. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

CERTEAU, Michel; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano. 2: Morar, cozinhar. 3. ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2000.

DELEUZE, Gilles. Logique du sens. Paris: Les éditions de minuit, 1969.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Bairon. O mundo dos bens – para uma antropologia do consumo. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2013.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. BAUER, Martin W.; GASKELL, George (editores). Pesquisa qualitativa com texto; imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

LEFEBVRE, Henri. Vers le Cybernanthrope. Paris: Editions Denoël, 1971.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996.

MOLES, Abraham; ROHMER, Elisabeth. Labyrinthes du vécu – l’Espace: matière d’actions. Paris: Méridiens,

PADILHA, Marcela do Nascimento. O conceito de espaço público como suporte para a análise de cidades com patrimônio histórico-arquitetônico protegido. In: Revista Geográfica de América Central, Número Especial EGAL. Costa Rica. 2º sem. 2011, p. 1-21.

PADILHA, Marcela do Nascimento Padilha y Reinaldo Pacheco, Reinaldo. Espaço público ou espaço de consumo? O caso da Praça Higino da Silveira, um lugar turístico da cidade de Teresópolis/RJ. In: Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, n. 28 (junio/junho 2020).

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: editora da Universidade de São Paulo, 2007.

SIMMEL, Georg. Philosophie de la modernité. Paris: Payot, 2004.

SODRÉ, Muniz. A Ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2023-10-19

How to Cite

Ferreira Freitas, R., Melo de Aguiar Brennand, J., & Fort, M. C. (2023). Between public and private spaces: citizenship camouflages in carioca shopping centers. Revista ALCEU, 23(50), 51–72. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed50.2023.360

Issue

Section

Dossiê Comunicação e Cidadania