Pantanal in memes

Emerging mediations of television consumption in social media publications on political and social themes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed51.2023.364

Keywords:

Telenovela, Pantanal, Memes

Abstract

The article seeks to understand the role played by memes – viral digital content shared within online communities (SHIFMAN, 2014; SARMENTO; CHAGAS, 2020) – in the circulation of the telenovela Pantanal, a remake shown by Rede Globo between March and September 2022. How as a hypothesis, we discuss the role of memes in the cultural circuit (JOHNSON, 2007; ESCOSTEGUY, 2007) of the television narrative as linked to the updating of the role of the Brazilian telenovela as a space for discussing topics of public interest in contemporary times. Through thematic mapping of memes gathered by the page @remakepantanal on Instagram, the research observes a high incidence of publications on the following themes: access to education, homophobia and women's rights. Based on the reflections presented, the work eventually discusses the role of memes as forms of mediation of telenovela reception based on ritualities and socialities (MARTÍN-BARBERO, 2009) typical of digital social networks.

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Author Biographies

Nara Lya Cabral Scabin, Universidade Anhembi Morumbi (UAM)

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM. Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo, SP, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa RisoMídia – Representações, Mediações e Humor na Cultura Audiovisual (UAM/CNPq) e coordenadora do GP Comunicação, Mídias e Liberdade de Expressão da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (INTERCOM). 

Ana Lucia Pinto da Silva Nabeiro, Universidade Anhembi Morumbi (UAM), Programa de Pós-graduação em Comunicação

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi, com bolsa CAPES, sob orientação da Profa. Dra. Nara Lya Cabral Scabin. Especialista em Assessoria de Comunicação e Mídias Sociais pela Universidade Anhembi Morumbi e jornalista formada pela mesma instituição. Integrante do Grupo de Pesquisa RisoMídia – Representações, Mediações e Humor na Cultura Audiovisual (UAM/CNPq).

Rogério Ferraraz, Universidade Anhembi Morumbi (UAM)

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em São Paulo, SP, Brasil, com período sanduíche na University of California, Los Angeles. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo, SP, Brasil.

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Published

2024-01-05

How to Cite

Scabin, N. L. C., Nabeiro, A. L. P. da S., & Ferraraz, R. (2024). Pantanal in memes: Emerging mediations of television consumption in social media publications on political and social themes. Revista ALCEU, 23(51), 4–24. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed51.2023.364

Issue

Section

Dossiê Comunicação e Cidadania