The masculinity(ies) among football fans

Discursive analysis of the imaginary on chants of the Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense supporters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed52.2024.386

Keywords:

Football, Football fans, Imaginary, Masculinity, Grêmio

Abstract

Football allows to observe how the individuals involved in the game - athletes, fans, etc. - feel, see and perceive the world around us. This article aims to identify the imaginary of masculinity expressed in the chants of the fans of Grêmio, a football club from Porto Alegre. An on-site observation of the songs was made and based on the Discursive Analysis of Imaginaries and a theoretical survey on gender and masculinities, it was possible to confirm that the songs sung by the Grêmio fans privilege a hegemonic and heteronormative masculinity, which depreciates the rival using homophobic terms, values alcohol consumption, regionalism and belonging to the Club. Despite this, the songs also value homoaffectivity between fans of the same club, celebrating joy, love, celebration, and unity.

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Author Biographies

André Iribure Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor Associado do Departamento de Comunicação e Colaborador do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFRGS. Temas principais: representações, gênero e sexualidade, publicidade e propaganda, em suas perspectivas estratégica e histórica.

Soraya Bertoncello, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutoranda e mestra no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

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Published

2024-05-30

How to Cite

Iribure Rodrigues, A., & Bertoncello, S. (2024). The masculinity(ies) among football fans: Discursive analysis of the imaginary on chants of the Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense supporters. Revista ALCEU, 24(52), 269–287. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed52.2024.386

Issue

Section

Dossiê Estudos contemporâneos em comunicação e esporte