The landscapes of mega sporting events before, during and after the Pandemic

The case of the Rio de Janeiro Marathon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed52.2024.399

Keywords:

Rio Marathon, Landscape transition, Merchandise City, Wonderful city

Abstract

Mega sporting events attract media, public and financial return to their venues (ARANTES, 2020). At the beginning of the Pandemic in 2020, the Olympics were postponed because they attracted concentrations of people, but some sporting events remained at the height of the Pandemic in virtual mode, such as the Rio de Janeiro Marathon (COUTO and FREITAS, 2023). In this article, we will address how the landscapes of mega sporting events were transformed before, during and after the Pandemic. For this, two methodologies will be adopted: ethnography (GEERTZ, 2008), with trips to the field and observant participation (PERUZZO, 2014). It is observed that the Rio Marathon explored the imaginary landscape of the Marvelous City during the Pandemic and with the release of physical activities by Rio Mayor Office´s, it created a trans-aesthetic and spectacular landscape in 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Cioni Couto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutora em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Docente na área de Comunicação em jornalismo e marketing. Consultora autônoma de marketing digital do Sebrae Nacional.

References

AGÊNCIA BRASIL. Maratona de Boston será limitada a 20 mil corredores devido à covid-19. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/esportes/noticia/2021-03/maratona-de-boston-sera-limitada-20-mil-corredores-devido-covid-19>. Acesso em: 23 jan. 2024.

ARANTES, Otília Beatriz Fiori. Uma estratégia fatal: a cultura das novas gerações urbanas. In: ARANTES, O. B. F.; VAINER, C.; MARICATO, E. A cidade do pensamento único: desmanchando consensos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

B.A.A ORG. Registration for the 2019 Boston Marathon. Disponível em: <https://www.baa.org/registration-2019-boston-marathon-has-now-closed>. Acesso em: 23 jan. 2024.

BERKING, Helmuth; NECKEL, Sighard. Urban Marathon: The Staging of Individuality as an Urban Event. Theory Culture & Society. London, v. 10, p. 63-78, 1993.

BROOKES, Alan. City Marathons: Ideas on Neighbourhood Engagement & Activation. 19th World Congress of AIMS. Prague, may 2012. 25p.

BURFOOT, Amby. A História da Maratona. Medicina Esportiva. Current Urban Studies, v.9, n. 3, p. 284-287, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.2165/00007256-200737040-00003>. Acesso em: 29 abr. 2023.

CARLASSARA, Eduardo de Oliveira; PAROLINI, Pedro Lucas; ROCCO JUNIOR, Ary José. Análise do comportamento do consumidor esportivo em relação à associação, consciência e fidelidade de marca: um estudo de caso da Maratona de São Paulo. Podium Sport, Leisure and Tourism Review, v. 5, n. 2, p. 147, maio/ago. 2016.

COUTO, Tatiana Cioni. Maratona do Rio de Janeiro: o branding da cidade maravilhosa mesmo no cenário de caos. In: MUSCO, Leticia de Toledo Quadros; MONTANHA, Fausto Amaro Ribeiro Picoreli; FONTENELLE, Carolina Alves. (Org.). Anais IV Seminário LEME. 4ed.Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, 2020, v. 4, p. 84-93.

______. Maratona do Rio de Janeiro: Corpo, Cidade e Imaginário. Tese (Doutorado em Comunicação). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2023.

______.; FREITAS, Ricardo Ferreira. As maratonas e as paisagens na pandemia do coronavírus: Estratégias de branding. Revista Dispositiva, v. 12, n. 21, p. 116-131, jan./jun., 2023.

FERREIRA , Ayrton. Maratona. Salvador: Bureau, 1984. 302p.

FREITAS, Ricardo Ferreira; FORTUNA, Vania Oliveira .O Rio de Janeiro continua lindo, o Rio de Janeiro continua sendo um grande palco de eventos. In: FREITAS, Ricardo Ferreira; BORELLI, Silvia Helena Simões (Org.). Comunicação, Narrativas e culturas urbanas. Rio de Janeiro, EdUERJ, 2009.

FU, Qiang; LI, Huarui; CHAI, Junda. Influence of Large Marathon on City Brand Building Based on Big Data Analysis. Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing. AICNC 2020. p1-8.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

HALLMAN, Kirstin; KAPLANIDOU, Kiki; BREUER, Cristoph. Event image perceptions among active and passive tourists at Marathon Races. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, p. 37-52, out., 2010.

HERSTEIN, Ram; BERGER, Ron. Much More than Sports: sports events as stimuli for city re-branding. Journal of Business Strategy, v. 34, p. 38-44, 2013.

HOLMAN, Alison; GARFIN, Dona Rose; SILVER, Roxane Cohen. Media’s role in broadcasting acute stress following the Boston Marathon bombings. PNAS, v. 111, n. 1, p.93-98, jan., 2014.

MINISTÉRIO DA CULTURA. Calendário de Eventos Culturais, Esportivos e Corporativos com Potencial de Impacto Socioeconômico para o Rio de Janeiro. 2018. Disponível em: <https://www.riodejaneiroajaneiro.com.br/>. Acesso em: 09 jun. 2021.

NICOLINI, Cristiano; MEDEIROS, Kênia Érica Gusmão. Aprendizagem histórica em tempos de pandemia. Estudos Históricos: Tempo de Pandemia, v. 34, n. 73, mai.-ago. de 2021.

NETO, César Humberto Pimentel. O poder comunicacional da Maratona. Uma perspectiva de Relações Públicas. Tese. Instituto Universitário de Lisboa. 2014. 314 p.

PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Observação participante e pesquisa ação. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antônio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2014. P. 125-146.

POOLEY, Martin. From Windsor Castle to White City: The 1908 Olympic Marathon Route. The London Journal, v. 34, n. 2, p. 163-178, jul., 2009.

PREFEITURA DO RIO. Prefeitura libera eventos em locais abertos a partir da próxima terça-feira. 2021. Disponível em: <https://prefeitura.rio/saude/prefeitura-libera-eventos-em-locais-abertos-a-partir-daproxima-terca-feira/>. Acesso em: 02 mai. 2022.

REIN, Irving; SHIELDS, Ben. Place branding sports: Strategies for differentiating emerging, transitional, negatively viewed and newly industrialized nations. Palgrave Macmillan, Place Branding and Public Diplomacy, v. 3, n. 1, p. 73-85, 2007.

SONG, Jia. The Impact of Marathon on Urban Development from the Perspective of Experience Economy. Taking Leshan International Marathon as an Example. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, v. 310. p. 1995-1998, 2019.

TOTTI, Iúri. Maratona do Rio vai ter transmissão ao vivo neste domingo. Disponível em: <https://corridainforma.com.br/maratona-do-rio-vai-ter-transmissao-ao-vivo-neste-domingo/>. Acesso em: 07 jun. 2023.

VETTORAZZO, Lucas. Com avanço da vacina, Maratona do Rio já tem 20 mil pré-inscritos. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/coluna/radar/maratona-do-rio-ja-tem-20-mil-pre-inscritos/>. Acesso em: 02 mai. 2022.

WILCOCK, Bob. The 1908 Olympic Marathon. Journal of Olympic History, v. 16, n. 1, p. 311-47. Disponível em: <http://isoh.org/wp-content/uploads/2015/03/177.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2020.

Published

2024-05-30

How to Cite

Cioni Couto, T. (2024). The landscapes of mega sporting events before, during and after the Pandemic: The case of the Rio de Janeiro Marathon. Revista ALCEU, 24(52), 158–175. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed52.2024.399

Issue

Section

Dossiê Estudos contemporâneos em comunicação e esporte