´Past tense, present image

On the recurrence of the tableau shot in Brazilian historical films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.427

Keywords:

Brazilian cinema, Painting, History

Abstract

The article investigates a recurring aesthetic device in Brazilian historical films: the tableau shot, i.e., a cinematic shot that resembles painting. I will comment on the use of the tableau-shot in the films São Paulo, sinfonia da metrópole (Rodolpho Rex Lustig and Adalberto Kemeny, 1929), O descobrimento do Brasil (Humberto Mauro, 1937), Anchieta, José do Brasil (Paulo César Saraceni, 1977), Independência ou morte (Carlos Coimbra, 1972), Terra em transe (Glauber Rocha, 1967), Sermões, a história de Antonio Vieira (Júlio Bressane, 1989), and Carlota Joaquina (Carla Camurati, 1995). By placing the representation device in the foreground, instead of disguising it in mimetic transparency, the tableau shot provides an image that is assumed to be a reflexive discourse on Brazilian history, often problematizing official narratives.

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Author Biography

Luiz Carlos Oliveira Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor adjunto do Curso de Cinema e Audiovisual do Instituto de Artes e Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (IAD-UFJF) e do Programa de Pós-Graduação em Arte, Cultura e Linguagens da mesma instituição. Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais do Departamento de Artes Plásticas da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Doutor em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), sob orientação do Prof. Dr. Ismail Xavier, com período sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 (Orientador : Prof. Dr. Philippe Dubois). Autor do livro "A mise en scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo" (Papirus, 2013).

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Published

2024-12-11

How to Cite

Oliveira Junior, L. C. (2024). ´Past tense, present image: On the recurrence of the tableau shot in Brazilian historical films. Revista ALCEU, 24(54), 6–40. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.427

Issue

Section

Artigos