Searching for History's connections
transnational approaches in modern political cinema (1967-1970)
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.436Keywords:
Jean-Luc Godard, transnational vision, interconnected approach, modern political cinemaAbstract
The article examines a set of six films produced between 1967 and 1970 that embody a political reflection marked by a common effort to approach historical realities in different countries in order to think about their connections. It includes the short films Camera-Eye (J.-L. Godard, France, 1967), Their Newspapers (H. Farocki, RFA, 1967), Inextinguishable Fire (H. Farocki, RFA, 1969) and Lenin Alive (Joaquin Jordá and Gianni Toti, Italy, 1970); and the feature films Der Leone have sept cabeças, (Glauber Rocha, Congo-Brazzaville/France/Italy, 1970) and Petit à Petit (Jean Rouch, Niger/France, 1970).
Downloads
References
ARAÚJO, Mateus. Straub, Huillet e o ensaísmo dos outros. Devires, Vol. 10, n.1, p.108-137, jan-jun 2013.
______. A mise en scène do pensamento em Godard. La Furia Umana, n. 33, 2018.
______. Joaquín Jordá and the disobedience of images. In: Fran Benavente & Glòria Salvadó Corretger (Eds.). ReFocus: The Films of Joaquín Jordá. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2025 (no prelo).
BARROS, José D’Assunção. Histórias interconectadas, histórias cruzadas, abordagens transnacionais e outras histórias. Secuencia, n.103, p.1-30, enero-abril 2019.
BRENEZ, Nicole et al. Jean-Luc Godard: Documents. Paris: Centre Georges Pompidou, 2006.
DEL VALLE D’ÁVILA, IGNACIO; MARIÑO, Cecilia. N. G.; MAIA, Guilherme. Foco no Sul: Estudos Comparados e História Conectada nos casos do cinema argentino e brasileiro. CONTEMPORANEA (UFBA. ONLINE), vol. 17, p. 386-391, 2019.
ELSAESSER, Thomas (Org.). Harun Farocki – Working on the sightlines. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2004.
FAROCKI, Harun. Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra, 2013.
FLORES, Luís F. D. O cinema como contra-Verbund: Harun Farocki e o trabalho com as imagens do mundo. (Tese de Doutorado). Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2021.
FORTINI, Franco; STRAUB, J.-M. & HUILLET, D. Les chiens du Sinaï - Fortini/Cani. Paris: Cahiers du Cinema / Albatros, 1979.
MANRESA, Laia. Joaquín Jordá, la mirada lliure. Barcelona: Filmoteca de Catalunya, 2006.
NARBONI, Jean. Futurs antérieurs. In: COMOLLI, Jean-Louis et al. Cinéma et politique: 1956-1970. Paris: Bibliothèque Centre Pompidou, 2001, p.9-19.
PANTENBURG, Volker. Farocki / Godard: Film as theory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015.
SANTOS, Teotônio dos. A teoria da dependência: balanço e perspectivas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
SCHWARZ, Roberto. Um departamento francês de ultramar. In: Sequências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1999, p.207-211.
______. Tese de Trótski transforma visão de países periféricos como quintal do mundo. Folha de São Paulo (Caderno Ilustríssima), 30/7/2022.
SILVA, Mateus Araújo (Org.). Jean Rouch: Retrospectivas e Colóquios no Brasil 2009. Belo Horizonte: Balafon, 2010.
STRAUB, Jean-Marie & HUILLET, Danièle. Écrits. Paris: Independencia, 2012.
SUBRAHMANYAM, Sanjay. Connected Histories: Notes Towards a Reconfiguration of Early Modern Eurasia. Modern Asian Studies, Cambridge, v. 31, n. 1, 1997, p. 735-762.
SZTUTMAN, Renato. A utopia reversa de Jean Rouch: de Os Mestres loucos a Petit à petit. Devires, Vol. 6, n. 1, p. 108-125, jan/jun 2009.
TROSTKY, Leon. A História da Revolução Russa. Trad. E. Huggins. 1º volume – A queda do Tzarismo. 3ª Ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1978.
VÉRAY, Laurent. Loin du Vietnam. Paris: Paris Expérimental, 2004.
WAUGH, Thomas. Loin du Vietnam (1967), Joris Ivens and Left Bank documentary. Jump Cut, n. 53, summer 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ALCEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.