From saint to patroness
The popular imagination of the patron saint of Brazil in the biography of Aparecida
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v22.ed46.2022.71Keywords:
Aparecida, Biography., Imaginary, Religious phenomenonAbstract
Books belonging to the biographical genre not only seek to recount the life of an individual, but they also reconstitute the context within it. Thus, this article aims to analyze the journalistic biography Aparecida (ALVAREZ, 2014) by means of Content Analysis (BARDIN, 2016). At the same time, the work explores cultural explanations in the theoretical perspectives of Adorno and Horkheimer (1995), Thompson (1999) and Canclini (1999), with support also from the sociology of the imaginary defended by Legros et al (2007). Finally, it is clear that the work under analysis reinforces the maintenance of a social imaginary in relation to the Virgin of Aparecida based on two observations: Faith product and consumer culture; and Marian Theology and Discourse of National Unity.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: O esclarecimento como mistificação das massas. In: ______. Dialética do esclarecimento: Fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1995.
ALVAREZ, Rodrigo. Aparecida: A biografia da santa que perdeu a cabeça, ficou negra, foi roubada, cobiçada pelos políticos e conquistou o Brasil. Rio de Janeiro: Globo, 2014.
______. Aparecida: A biografia da santa que perdeu a cabeça, ficou negra, foi roubada, cobiçada pelos políticos e conquistou o Brasil. Edição ampliada e ilustrada. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
______. Milagres: Histórias reais sobre acontecimentos extraordinários atribuídos à intervenção de Nossa Senhora Aparecida. Rio de Janeiro: Globo, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura história da cultura. 7ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CAMPOS, Claudinei. MÉTODO DE ANÁLISE DE CONTEÚDO: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista brasileira de enfermagem, Brasília (DF), nº 57, set/out, 2004.
CANCLINI, Nestor Garcia. Consumidores e cidadãos: Conflitos multiculturais da globalização, Rio de Janeiro: UFRJ, 1999.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Unesp, 2006.
DOSSE, François. O desafio biográfico: escrever uma vida. 2ª edição. São Paulo: Edusp, 2015.
FONSECA, Virginia Pradelina da S.; VIEIRA, Karine Moura. A biografia como acontecimento jornalístico. Líbero. v. 14. São Paulo: FACASPER, 2011.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: Arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
LEGROS, Patrick et al. Sociologia do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MATTELART, Armand. Ideología, infomación y Estado militar. In: MATTELART, Armand;
SIEGELAUB, Seth. Comunicacion y lucha de clases. Vol. 1. Capitalismo. Imperialismo. Quito: Ediciones Ciespal, 2017, p. 700-736.
PATRIOTA, Karla. Um show destinado às massas: uma reflexão sobre o entretenimento religioso na esfera midiática. Revista TOMO (UFS), v.1, 2009. Disponível em: <http://www.seer.ufs.br/index.php/tomo/article/viewFile/503/419>. Acesso em 19 nov de 2021.
SALES, Lilian. As aparições de Nossa Senhora na Contemporaneidade: mensagens e peregrinações, 2009. 232 f. Tese (Doutorado em Ciência Social/Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
SOUZA, Carolina de Moraes; MORAES, Francilaine Munhoz de. Memória no Santuário de Fátima: um estudo discursivo sobre a narrativa das aparições. Intexto, Porto Alegre, n. 45, p. 227-245, mai-ago, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/80228. Acesso em 24 nov. 2019.
THOMPSON, John. O conceito de cultura. In: ______. Ideologia e cultura moderna: Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massas. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.