Dorothy e o mágico consumo de Oz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed37.2018.92

Keywords:

Design, Consumption, Magic, Museum, Habitus

Abstract

Most museums around the world have shops that offer products associated with what is on display or to a specific artist. The focus of interest in this paper is the study of the Field of Design through the consumption of objects associated with the film The Wizard of Oz that are sold in the stores located in the National Museum of American History. Our goal is to understand such consumption based on the notion of habitus approached by Pierre Bourdieu.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Cipiniuk, PUC-Rio

Possui Licenciatura com Habilitação Plena em História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Filosofia Estética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e doutorado em Filosofia e Letras - Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professor Associado da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: campo do design, design, historia social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Líder de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq.

Maria Luiza Zenobio de Assumpção Villar Laufhütte, PUC-Rio

Doutoranda em Design PUC-RJ. Mestre em Design PUC-RJ.
Graduação em Cinema e Audiovisual pela Universidade Estácio de Sá (2005) e em Design de Interiores pela Universidade Estácio de Sá (2010).

Published

2018-12-10

How to Cite

Cipiniuk, A., & Zenobio de Assumpção Villar Laufhütte, M. L. (2018). Dorothy e o mágico consumo de Oz. Revista ALCEU, 18(37), 52–65. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed37.2018.92

Issue

Section

Artigos