Midiatização, crise da enunciação jornalística e a multiplicidade de enunciadores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v18.ed35.2017.117

Keywords:

Mediatization, Journalism, Enunciation

Abstract

The newspapers develop strategies to adapt to the ambience of mediatization, but often demonstrate not to know which way to assume in face of protagonism of the reader, the predominance of news material that circulates on social networks and crossing of multiple enunciations. The aim of the article is to show operations that indicate as mediatization affects the process of journalistic enunciation. For this, it was made interviews with editors to understand as enunciations of the readers are problematized and transformed in newsmaking. News materials published by seven newspapers of the gaucho inside were collected. Furthermore, were analyzed discursive marks left by readers in the digital environment which point to the emergence of other enunciations beyond journalistic enunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviane Borelli, Universidade Federal de Santa Maria

Professora associada I do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), RS e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria desde 2010. Realizou - de agosto de 2015 a fevereiro de 2016 - pesquisa de estágio pós-doutoral no exterior com bolsa da CAPES na área de Comunicação na Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, Portugal, tendo como supervisor o professor doutor João Pissarra Esteves. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007), como bolsista do Porticus Program for Research in Media Religion and Culture (EUA), com orientação do professor doutor Antonio Fausto Neto. Mestre em Ciência do Movimento Humano pela UFSM (2002), na área de mídia e esporte, com orientação do professor doutor Antonio Fausto Neto. Jornalista formada pela UFSM (1998), com trabalho final de curso orientado pelo professor Paulo Roberto Oliveira Araújo. Integrou o Grupo PET Comunicação Social de 1996 a 1998, com tutoria do professor doutor Adair Caetano Peruzzolo. Interesses de pesquisa: Midiatização das práticas sociais; Produção, circulação e reconhecimento dos discursos midiáticos; mídia, cultura e religião; Interação discursiva; enunciação, mídia e atores sociais; espaços para participação e estratégias discursivas das mídias e dos atores sociais; Jornalismo impresso em suas distintas ambiências e suas relações com outras mídias, sujeitos e campos sociais.

Published

2017-12-10

How to Cite

Borelli, V. (2017). Midiatização, crise da enunciação jornalística e a multiplicidade de enunciadores. ALCEU, 17(35), 35–46. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v18.ed35.2017.117

Issue

Section

Artigos