Discussões sobre o discurso publicitário

entre rupturas e repetições

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v17.ed34.2017.131

Keywords:

Market communication, Advertising, Consumption, Speech

Abstract

Discussions on the discourse of advertising: between disruption and repetitions
The advertising discourse in contemporary society is marked by constant disruption in approach to the receiver. The emotionality of the brand and intangible values take the place of presentation of the products and their physical characteristics, however, there are stereotypical elements that are rooted in doing advertising, especially when referring to promotional date specifically to Mother’s Day, this object study. The text aims to provide theoretical elements as subsidies for a reflection on the construction of the advertising text in the current consumer society. The study and the exemplification of the theory with a television piece Mother’s Day Renner leads us to consider that the advertising discourse is built considering the conditions of production and cultural elements already consolidated. The rescue a seemingly familiar everyday scenography, highlights the continued presence of stereotypes established by making advertising, but supported by a new discourse advocated by marketing to rescue its centrality in relational and symbolic dimension of consumption practices.

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Author Biographies

Daniel dos Santos Galindo, Universidade Metodista de São Paulo

Possui doutorado em Comunicação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Metodista de São Paulo (2000) e pesquisa Pós-doutoral pela faculdade de Comunicação e Ciências da Informação da Universidade Complutense de Madrid, fez curso de extensão em Fundamentos e Orientações do Pensamento Sustentável Contemporâneo pela Université Rene Descartes (Sorbonne). Atualmente é professor da Universidade Presbiteriana Mackenzie, atua em pós graduação e cursos in company. Tem experiência na área da Comunicação com ênfase em Comunicação com o mercado , atuando principalmente nos seguintes temas: gestão da comunicação mercadológica, consumo e comunicação, a construção de imagens e a articulação das competências comunicacionais na produção de intangíveis, aportes tecnológicos a serviço da comunicação com o mercado, a emergência do consumidor-cidadão e as ressignificações das práticas publicitárias.

Elizabeth Moraes Gonçalves, Universidade Metodista de São Paulo

Possui graduação em Letras pela Universidade Metodista de São Paulo, mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo. Até 2017 foi professora titular da Universidade Metodista de São Paulo, no programa de pós-graduação em Comunicação Social.

Published

2017-06-10

How to Cite

dos Santos Galindo, D., & Moraes Gonçalves, E. . (2017). Discussões sobre o discurso publicitário: entre rupturas e repetições. Revista ALCEU, 17(34), 33–44. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v17.ed34.2017.131

Issue

Section

Artigos