On Brazilian independent cinema:

An introdutory account

Authors

  • Alfredo Suppia Universidade Estadual de Campinas
  • Maria Cristina Couto Melo UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed38.2019.15

Keywords:

Brazilian cinema, Independent cinema, Film history

Abstract

This paper aims to investigate major changes in the concept of Brazilian independent cinema. though it refers primarily to a mode of production that is alternative to that of the so-called industrial cinema, the term independent cinema often refers to both an aesthetics and a means of production, distribution and exhibition which vary throughout the history of the film industry in Brazil, with different ways to relate with the State and with its own antithesis - the mainstream cinema (both American and Brazilian manstream films). While analyzing the Brazilian independent cinema as a strategy of affirmation in opposition to the mainstream or the dominance of the Brazilian film market by big-budget film production, it is necessary to reflect upon this category (independence) by taking into account a complex set of articulations, to finally admit its fluidity and complexity, as well as its relevance in the history of Brazilian cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Suppia, Universidade Estadual de Campinas

Alfredo Suppia é graduado em Comunicação Social - Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas, 1998), com especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pelo Centro Universitário Padre Anchieta (UNIANCHIETA, 2000), especialização em Jornalismo Científico pelo Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo, Universidade Estadual de Campinas (LABJOR-UNICAMP, 2006), mestrado (2002) e doutorado (2007) em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Instituto de Artes, UNICAMP). Tem experiência nas áreas de Artes e Comunicação, com ênfase em Cinema e Audiovisual, atuando principalmente nos seguintes temas: História e Teoria do Cinema, Cinema Mundial, Crítica de Cinema e Análise Fílmica, Cinema Brasileiro e Latino-Americano, Realização em Cinema e Audiovisual, Roteirização, Gêneros Cinematográficos e Audiovisuais, Cinema Independente, Cinema Expandido, Literatura Comparada, Tradução Inter-semiótica/Adaptação, Cinema Digital, Cinema 3D, Cinema GPS (GPS Films), Mídias Locativas (Locative Media), Jornalismo Cultural e Jornalismo Científico. Membro da Sociedade Brasileira para Estudos do Cinema e do Audiovisual (SOCINE) desde 2001. Membro da Science Fiction Research Association (SFRA) desde 2007. Crítico de cinema com colunas regularmente publicadas sobretudo em meio digital, possui experiência profissional em pré-produção, produção e pós-produção em cinema e audiovisual. Autor dos livros A Metrópole Replicante: Construindo um Diálogo entre Metropolis e Blade Runner (Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2011) e Atmosfera Rarefeita: A Ficção Científica no Cinema Brasileiro (São Paulo: Devir, 2013), organizou os volumes Cinema(s) Independentes: Cartografias para um Fenômeno Audiovisual Global (Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2013) e ?elimir ?ilnik e a Black Wave (São Paulo: Pró-reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, 2014), este último pela coleção Cinusp.

Published

2019-06-28

How to Cite

Suppia, A. ., & Couto Melo, M. C. (2019). On Brazilian independent cinema:: An introdutory account. Revista ALCEU, 19(38), 49–66. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed38.2019.15