Dystopia, Utopia, Catharsis

Kleber Mendonça Filho's symptomatic cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.204

Keywords:

Dystopian cinema, Dystopian Brazil, Kleber Mendonça Filho, Bacurau

Abstract

This essay deals with dystopian cinema that has lately taken place in Brazil as a proponent of issues concerning the country´s socio-political scenery. Based mainly on precepts from the so-called 'theories of filmmakers' (PENAFRIA, M. et alii. Teoria dos cineastas: uma abordagem para a teoria do cinema, 2015), and on studies by Alexandre Astruc (2012), Frantz Fannon (2002), and Ismail Xavier (2020), the main focus relies on the film Bacurau (2019), by Kleber Mendonça Filho and Juliano Dornelles, whose fictional universe, symptomatically dystopian, potentially stimulates the viewer a cathartic experience capable of raising reflections about the aesthetic experience as a political and resistance experience.

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Author Biographies

Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná

Pós-doutora em Cinema pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ) e doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP); docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP); vice-líder do Grupo de Pesquisa “Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano nas Narrativas Audiovisuais” (GRUDES, PPGCom-UTP / CNPq); sandrafischer@uol.com.br

Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP); pesquisadora associada ao GRUDES (PPGCom-UTP / CNPq); bolsista CAPES/PROSUP; alinevaz900@gmail.com

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Published

2021-05-24

How to Cite

Fischer, S., & Vaz, A. (2021). Dystopia, Utopia, Catharsis: Kleber Mendonça Filho’s symptomatic cinema. Revista ALCEU, 21(43), 127–145. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.204

Issue

Section

Dossiê Distopia e narrativas contemporâneas: a difícil arte de imaginar o futuro