Media stories or mediatization of the brand history?

Nestlé's case in Brazil, involving the wreck of the Itagiba Steam

Authors

  • Adriana G. Freitas Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed38.2019.21

Keywords:

Mediatizated economy, Brand, Institutionality, Memory, Organizational communication

Abstract

This article aims to discuss the role of memory and history in economic logic and mediation of organizations in processes of global expansions, from the event of the Itagiba Vapor wreck on the During II World War, with atention to institutionalization and promotion of the Nestlé brand in Brazil. The article begins presenting the historical fact, as an event and the mediatizated uses of this occurrence in favor of institutional action and memory promotion to Nestlé brand in its brazilian expantion. The text ends by highlighting the theoretical and methodological aspects studies on the mediatization of brands in the construction of institutions and organizational memories in cultures, such as possibility of establishing links with the various publics of the organizations in its expansion processes in several consumer markets.

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Author Biography

Adriana G. Freitas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Pernambuco (1987), mestrado em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (1993) e doutorado em Planejamento Energético pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e bolsista da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Mudança Tecnológica, atuando principalmente nos seguintes temas: programas tecnológicos, petrobras, procap, aprendizagem tecnológica e avaliação tecnico-econômica. Desde 2010, vem contribuindo com o Grupo de Estudos em Semiótica Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3), particularmente na realização de pesquisas que procurar fazer uma reflexão sobre os processos midiáticos, mercadológicos e culturais e seus impactos na sociedade. 

Published

2019-06-28

How to Cite

G. Freitas, A. . (2019). Media stories or mediatization of the brand history? Nestlé’s case in Brazil, involving the wreck of the Itagiba Steam. Revista ALCEU, 19(38), 164–174. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed38.2019.21