The war cinema from Ceilândia

Adirley Queirós’s machines against Brasília’s utopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.215

Keywords:

Adirley Queirós, Brasília, contemporary Brazilian cinema, war machines

Abstract

Adirley Queirós' cinema works from a logic of confrontation involving two cities: Brasília, the brazilian capital built in the 1960s; and Ceilândia, a satellite city in the Federal District where to many of the families excluded from the modernist project of Brasília were removed. In its plots of insurrection of the outskirts against the capital, Adirley's films recurrently invest in the friction between characters’s bodies, urban architectures and different types of machines. Aware of these imbrications, the article appeal to Deleuze and Guattari’s thinking to investigate how this war cinema forges its attacks on that utopian city project.

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Author Biographies

Felippe Schultz Mussel, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Professor do Departamento de Comunicação Social da PUC-Rio. Documentarista e diretor de som para cinema. Possui mestrado em Comunicação Social dentro da linha Estudos do Cinema e Audiovisual na UFF. Tem interesse de pesquisa acadêmica na área de Cinema, Política Estética, além dos Estudos de Som. Dirigiu o longa-metragem documentário "Em busca de um lugar comum" (2012). É responsável pelo som de mais de 30 filmes da produção recente do cinema brasileiro.

Cezar Migliorin, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professor do Departamento de Cinema e membro do Programa de Pós-Graduação em Cinema e Audiovisual na UFF. Coordenador do projeto nacional de cinema, educação e direitos humanos: Inventar com a Diferença e Co-coordenador do Laboratório Kumã de Pesquisa e Experimentação em Imagem e Som. Doutor pela UFRJ e Sorbonne Nouvelle, na França, com pós-doutorado pela University of Roehampton, na Inglaterra. Foi professor visitante na Universidade de Salzburg na Áustria e na Universidade Louis Loumière - Lyon II, na França.

Published

2021-05-24

How to Cite

Schultz Mussel, F., & Migliorin, C. (2021). The war cinema from Ceilândia: Adirley Queirós’s machines against Brasília’s utopia. Revista ALCEU, 21(43), 146–160. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.215

Issue

Section

Dossiê Distopia e narrativas contemporâneas: a difícil arte de imaginar o futuro