Paroxysm of everyday cameras.

Narration challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.223

Keywords:

Cameras, Paroxysm, Narration, Knowledge

Abstract

This essay proposes to discuss the excessive proliferation of image records in contemporary society, presenting the concept of paroxysm and the difficulties of producing future historical knowledge, considering the extrapolation of the limits of linear narrative. It reflects on the reformulation of the idea of narration, considering the dimension of the material arrangement of technical objects, the profusion of registration as an extrapolation of memory and the reworking of traditional interpretive tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angela Maria Meili, Universidade Estadual do Paraná

Professora do Curso de Letras da Universidade Estadual do Paraná (Campus União da Vitória). Doutora em Comunicação Social, em 2015, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, onde desenvolveu tese sobre a circulação de cinema nas redes BitTorrent, pirataria e cinefilia (fomento CAPES). Seu campo de conhecimento concentra-se nas áreas relacionadas à mídia, tecnologia, cultura e linguagem. Tem estágio doutoral em Film Studies na University College of Cork (Irlanda), realizado em 2013 (fomento CAPES). Mestre em Linguística, em 2008, pela Universidade Estadual de Campinas, desenvolveu dissertação sobre linguagem e apropriações tecnológicas nas práticas de TV Livre (fomento FAPESP). Licenciada em Letras pela Fundação Universidade Federal de Rio Grande, em 2005, onde fez Iniciação Científica na área de Linguística Aplicada (fomento CNPq).

References

AUGÉ, Marc. Sobremodernidade: do mundo tecnológico de hoje ao desafio essencial do amanhã. In: Moraes, Denis. Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Trad. A. F. Bernardini et al. São Paulo: UNESP/Hucitec, 1988.

BAUDRILLARD, J. Paroxysm. Interviews with Philippe Petit. London; New York: Verso, 1998.

BOURDIEU, P. A economia das trocas lingüísticas. São Paulo: EDUSP, 1996.

BURKE, P. (org). A escrita da história. Novas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1992.

CAILLOIS, R. The Edge of Surrealism: A Roger Caillois Reader. Edited by C. Frank and C. Naish. Duke. University Press, 2003.

DE CERTEAU, M. A Invenção do Cotidiano, Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1999.

LIPOVETSKY, G. & SERROY, J. A Cultura-Mundo: Resposta a uma Sociedade Desorientada. Lisboa: Edições 70. 2010.

LIPOVETSKY, Gilles. A Tela Global. Porto Alegre: Sulina, 2009.

________. Metamorfoses da Cultura Liberal. Porto Alegre: Sulina, 2004.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Tomo I. Campinas: Papirus Editora; 1994.

SANTAELLA, Lúcia. Navegar no ciberespaço. O perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SIBILIA, P. O show do eu, a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SIMONDON, G. On The Mode of Existence of Technical Objects. London: University of Western Ontario, 1980.

FLUSSER, V. Filosofia da Caixa Preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. EDITORA HUCITEC. São Paulo, 1985.

__________. Imagem e Conhecimento. São Paulo: Edusp, 2006.

Published

2021-05-24

How to Cite

Meili, A. M. (2021). Paroxysm of everyday cameras.: Narration challenges. Revista ALCEU, 21(43), 177–190. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.223

Issue

Section

Artigos