Paroxysm of everyday cameras.
Narration challenges
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.223Keywords:
Cameras, Paroxysm, Narration, KnowledgeAbstract
This essay proposes to discuss the excessive proliferation of image records in contemporary society, presenting the concept of paroxysm and the difficulties of producing future historical knowledge, considering the extrapolation of the limits of linear narrative. It reflects on the reformulation of the idea of narration, considering the dimension of the material arrangement of technical objects, the profusion of registration as an extrapolation of memory and the reworking of traditional interpretive tools.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. Sobremodernidade: do mundo tecnológico de hoje ao desafio essencial do amanhã. In: Moraes, Denis. Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Trad. A. F. Bernardini et al. São Paulo: UNESP/Hucitec, 1988.
BAUDRILLARD, J. Paroxysm. Interviews with Philippe Petit. London; New York: Verso, 1998.
BOURDIEU, P. A economia das trocas lingüísticas. São Paulo: EDUSP, 1996.
BURKE, P. (org). A escrita da história. Novas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1992.
CAILLOIS, R. The Edge of Surrealism: A Roger Caillois Reader. Edited by C. Frank and C. Naish. Duke. University Press, 2003.
DE CERTEAU, M. A Invenção do Cotidiano, Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1999.
LIPOVETSKY, G. & SERROY, J. A Cultura-Mundo: Resposta a uma Sociedade Desorientada. Lisboa: Edições 70. 2010.
LIPOVETSKY, Gilles. A Tela Global. Porto Alegre: Sulina, 2009.
________. Metamorfoses da Cultura Liberal. Porto Alegre: Sulina, 2004.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Tomo I. Campinas: Papirus Editora; 1994.
SANTAELLA, Lúcia. Navegar no ciberespaço. O perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SIBILIA, P. O show do eu, a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SIMONDON, G. On The Mode of Existence of Technical Objects. London: University of Western Ontario, 1980.
FLUSSER, V. Filosofia da Caixa Preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. EDITORA HUCITEC. São Paulo, 1985.
__________. Imagem e Conhecimento. São Paulo: Edusp, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ALCEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.