An Afro-centered perspective for narrative production

Some pedagogical elements to place the experience of black subjects at the center of the process of protagonism with technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.248

Keywords:

Afroperspective, Pedagogy, Technology, Narratives, Candomblé

Abstract

The article reflects the current stage of an ongoing research. The text seeks, based on the repertoire of Afroperspectivist philosophy, to indicate elements of a popular pedagogy of the use of information and communication technologies for the production of narratives. This effort, conceptual and methodological, evokes signs and characters from Afro-Brazilian and African histories and cultures, in particular Candomblé Nagô practiced in Brazil. The use of an Afro-Brazilian symbolic matrix is also useful to the demystification of technologies, since the use of computers, networks and other devices can be associated with the same daily experience dedicated to the worship of Orixás.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Carlos Pinto Da Costa Júnior, Universidade Católica de Pernambuco

Possui graduação em Jornalismo pela Universidade Federal de Pernambuco (1999), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2005) e Doutorado por essa mesma Instituição de Ensino. Tem experiência como jornalista nos cargos de repórter e editor por já ter trabalhado em assessorias de imprensa, no Diario de Pernambuco, entre 1998 e 2007, nas editorias de Cidades, Informática e Economia. Tem interesse sobre estudos pós-coloniais da ciência e tecnologia, pedagogias afroperspectivistas, tecnologias livres, e no cruzamento de experiências, investigações e conhecimentos em que se encontrem cultura, tecnologia e política. Atualmente é professor de disciplinas do curso de Jornalismo da Universidade Católica de Pernambuco (Unicap), lecionando Sociologia da Comunicação, Teoria da Comunicação, Antropologia Urbana, Jornalismo Multimídia Especializado em Economia e Política do Brasil, Redação Jornalística e Técnicas de Reportagem. Também é professor pesquisador no Mestrado em Indústrias Criativas da UNICAP, onde desenvolve investigações sobre a relação entre processos criativos, cultura, identidade e metodologias abertas de aprendizado.

Published

2021-09-29

How to Cite

Pinto Da Costa Júnior, L. C. (2021). An Afro-centered perspective for narrative production: Some pedagogical elements to place the experience of black subjects at the center of the process of protagonism with technologies. Revista ALCEU, 21(44), 190–219. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.248

Issue

Section

Artigos