MasterChef Brasil and the Normalization of Moral Harassment in the Workplace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.274

Keywords:

communication, consumption, television, moral harassment, neoliberalism

Abstract

The article proposes a reflection on a certain normalization of moral harassment in the work environment based on the television program MasterChef Brasil, in which a process of encouraging this harmful practice is delivered to the symbolic consumption of spectators. Through a methodology based on a theoretical framework of analysis, the present investigation has as its central concern an understanding of certain consumption logics that would be founding the aforementioned media product. We were interested in probing why a show with significant ratings would encourage a harmful attitude towards people in the workplace. Although in a comical and mediatized way, it was seen that a way of thinking and acting resulting from the neoliberal logic spread in our social web serves as an engine that encourages and presents as justifiable this way of managing people in the competitive labor market.

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Author Biographies

Marcos Hiller, Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo - ESPM SP

Doutorando e Mestre em Comunicação e Práticas do Consumo pela ESPM. Durante o mestrado foi aluno bolsista responsável pelo processo de comunicação digital do programa, e atuou também como pesquisador bolsista do ESPM MediaLab. Atualmente no Doutorado é bolsista parcial institucional pela ESPM, atuando na equipe de comunicação digital do programa. Atua como professor convidado em escolas como ESPM, FIA-USP, FGV Management e Senac/SC. 

Gisela Castro, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM-SP

Gisela G S Castro é doutora em Comunicação e Cultura (UFRJ), com pós doutorado em Sociologia no Goldsmiths College, University of London. Docente titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM, São Paulo, coordena o GRUSCCO - Grupo CNPq de Pesquisa em Subjetividade, Comunicação e Consumo e o GT Comunicação, Consumo e Subjetividade do COMUNICON (Congresso Internacional em Comunicação e Consumo).
Sua pesquisa atual versa sobre tema mídia, consumo, envelhecimento e longevidade, sendo que seus interesses recaem também sobre os modos de sociabilidade e a produção de subjetividades promovidas nas redes sociais online.

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Published

2023-08-30

How to Cite

Hiller, M., & Castro, G. (2023). MasterChef Brasil and the Normalization of Moral Harassment in the Workplace. Revista ALCEU, 23(49), 21–36. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.274

Issue

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Artigos