Accessible Digital Communication

Reflections, interfaces and tensions of a scientific field under construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v22.ed48.2022.304

Keywords:

Digital accessibility; Digital Communication; People with Disabilities

Abstract

Technological development, from the mid-twentieth century, promoted the development of different areas, such as computational science and Artificial Intelligence (AI), studies in science, technology and society (STS) and digital communication. These research areas have increased the scope of information and communication. In this context, this theoretical study aims to reflect on Acessible Digital Communication as a scientific field, according to Pierre Bourdieu's theoretical proposition, having as historical cut the beginnings of cyberculture and digital culture, the evolution of digital technologies and the challenges of digital communication in contemporary times. The research is bibliographic and documentary and seeks to strengthen this theme, as an area and field of studies. At the end, we propose a reflection on the importance of the theme and its interfaces, corroborating some strategies for the construction of this scientific field, having as a time frame the acessible digital communication for People with Disabilities (PWD).

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Author Biographies

Carmen Silvia Porto Brunialti Justo, Universidade de São Carlos (UFSCAR)

Doutoranda no PPGCTS - Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCAR - Universidade de São Carlos. Mestrado em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP. Graduação em Comunicação Social - habilitação em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1990) e em Letras pela Fundação de Ensino Superior de Passos (2005) .Pós-graduada em Marketing pela ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing(1994) . Professora e coordenadora dos Cursos de Comunicação - Publicidade e Propaganda, Jornalismo e Tecnólogo em Produção Audiovisual, do Centro Universitário Barão de Mauá.Também é orientadora de TCC e PIC - Projeto de Iniciação Científica, nos temas relacionados a : marketing e comunicação digital , história da comunicação, responsabilidade social e marketing de causas. É vice-líder do grupo de Pesquisa NIEPED - Núcleo Interáreas de Estudos e Pesquisa de Educação e Diversidade, responsável pelo Projeto "História, Memória e Cegueira: contriubuições da Escola para Cegos "Helen Keller" (1954 - 1990) de Ribeirão Preto à Educação", financiado pela FAPESP No. 2017/ 23240. Atuou como assessora de marketing e comunicação em empresas de pequeno e médio porte. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: publicidade e propaganda, marketing, comunicação de marketing, historia da psicologia, mídias digitais e marketing para o terceiro setor. 

Luzia Sigoli Fernandes , Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

She is currently an adjunct professor at the Federal University of São Carlos. Accredited in the Graduate Program in Science Technology and Society (2010). He holds a bachelor's degree in Librarianeconomics from the School of Librarians and Documentation of São Carlos (1979), a Master's degree in Production Engineering Graduate Program from the Federal University of São Carlos (2001) and a Doctorate in Information Science from the State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho (2008). He has experience in Information Science, with emphasis on Sources and Dissemination of Information. Social Information, working mainly on the following topics: Historical heritage and regional development. Integrated management and methodologies of inventory of cultural goods. Rural tourism and sustainability. She also acts as Tutor in the Research and Extension Project: Connections of Indigenous Knowledge. To view the ORCID profile: https://orcid.org/0000-0001-8530-4000.

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Published

2022-12-18

How to Cite

Porto Brunialti Justo, C. S., & Sigoli Fernandes , L. . (2022). Accessible Digital Communication: Reflections, interfaces and tensions of a scientific field under construction. Revista ALCEU, 22(48), 216–239. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v22.ed48.2022.304

Issue

Section

Artigos