The success behind the numbers

An analysis of the attendance records in women's football

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed52.2024.421

Keywords:

Women's soccer, Audience, Gender, Jornalism

Abstract

Women's football had in the last World Cups, in 2019 and 2023, in addition to the recent editions of the Brazilian Women's Championship, symbolic milestones of advances in relation to the past of invisibility, consolidating the theme as an object of study that has been gaining strength in the academic and media debate in Brazil. There are still large gaps for the desired gender equality, but we can suggest that the key to the discussion involving the sport has gained a new chapter since then. If visibility has been gradually conquered, questions about how the market will deal with this new consumer culture have been gaining strength, especially regarding the media, audience and professionalization triad. The purpose of this article is to bring a critical reflection on the paths, advances and maintenance that are leading the sport to break audience records and begin to overcome the past of silencing to aim for new and greater flights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Soraya Barreto Januário, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Postdoctoral fellow at McGill University, Institute of Gender, Sexuality and Feminisms (IGSF), Montreal, Canada. PhD in Communication from Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Publicist and professor of the Communication Department of UFPE. Permanent professor of the Graduate Program in Human Rights - PPGDH/UFPE and of the Graduate Program in Human Rights.

Daniel Leal, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

BARRETO JANUÁRIO, S.; Mulheres no campo: o ethos da torcedora pernambucana. São Paulo: Fontenele, 2019.

BARRETO JANUÁRIO, S.; VELOSO, A. M. C.; CARDOSO, L. C. F. “Mulher, mídia e esportes: a Copa do Mundo de Futebol Feminino sob a ótica dos portais de notícias pernambucanos“. Eptic online: revista electronica internacional de economia política da informação, da comunicação e da cultura, 18.1, p.168-184, 2016.

BARRETO JANUÁRIO, S.; VELOSO, Ana. “Gênero, mídia e futebol: a cobertura midiática genderificada no Brasil”. In: C. LIMA, Cecília;

BRAINER, Larissa; BARRETO JANUÁRIO, Soraya (orgs.). Elas e o futebol. João Pessoa: Xeroca!, 2019.

BARRETO JANURÁRIO, S.; LIMA, C. A. R.; LEAL, D. “Futebol de mulheres na agenda da mídia: uma análise temática da cobertura da Copa do Mundo de 2019 em sites jornalísticos brasileiros“. Observatorio, 14(4), 42-62, 2020.

CAUDWELL, J. Reviewing UK football cultures: Continuing with gender analyses. Soccer & Society, v. 12, n. 3, p. 323-329, 2011.

COSTA, L. O futebol feminino nas décadas de 1940 a 1980. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, n. 13, p. 493-507, 2017.

DAMATTA, R. Esporte na sociedade: um ensaio sobre o futebol brasileiro. In: DAMATTA et al. (org.). Universo do Futebol. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.

EXAME. CazéTV registra mais de 69 milhões de visualizações com jogos da Copa do Mundo Feminina 2023. Exame. Disponível: https://exame.com/esporte/caze-tv-registra-mais-de-69-milhoes-de-visualizacoes-com-jogos-da-copa-do-mundo-feminina-2023/ Acesso em:22 set. 2023.

FRANZINI, F. “Futebol é “coisa para macho”?: Pequeno esboço para uma história das mulheres no país do futebol“. Revista Brasileira de História, v. 25, n. 50, p. 315-328, 2005.

GOELLNER, S. V. “Mulher e esporte no Brasil: entre incentivos e interdições elas fazem a história“. Pensar a prática. V.8 n.1 revisada. p. 65, 2005.

______. As mulheres do futebol: visibilidade para as mulheres do futebol. Ludopédio, São Paulo, v. 131, n. 9, 2020.

LEAL, D. F. O. Noticiabilidades na Placar: a mutação dos valores-notícia em três décadas de cobertura do futebol de mulheres. Dissertação (Mestrado em Comunicação), UFPE, Recife, 2020

MARTINS, L. T.; MORAES, L. Futebol feminino e sua inserção na mídia: a diferença que faz uma medalha de prata. Pensar a Prática, Goiânia, v. 1, n. 10, p. 69-81, 2007.

MCCOMBS, M.; SHAW, D.L. The emergence of american political issues: the agenda-setting function of the press. Saint Paul: West Publishing Co, 1977.

MCLACHLAN, F. It’s Boom Time! (Again): Progress Narratives and Women’s Sport in Australia. Journal of Australian Studies, 43:1, 7-21, 2019.

MESQUITA, G. Intervenho, logo existo: a Audiência Potente e as novas relações no Jornalismo. 1. ed. - Florianópolis, SC: Editora Insular, 2022.

SLATER, D. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.

TOFFOLETTI, K. Women sport fans: Identification, participation, representation. Taylor & Francis, 2017.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K. Research methods in physical activity. 3.ed. Champaign: Human Kinetics, 1996.

Published

2024-05-30

How to Cite

Barreto Januário, S., & Leal, D. (2024). The success behind the numbers: An analysis of the attendance records in women’s football. Revista ALCEU, 24(52), 142–157. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed52.2024.421

Issue

Section

Dossiê Estudos contemporâneos em comunicação e esporte