Visual narratives and silenced archives
New perspectives from the Audiovisual Production Workshop
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.433Keywords:
Archive, Women's History, Visuality, Cinema and EducationAbstract
This essay reflects on the practices of appropriation and reinterpretation of archives based on the experiences of the FGV CPDOC Audiovisual Production Workshops, which celebrate ten years in 2024. The workshops encourage the creation of short films based on the extensive collection of the CPDOC, the largest institution housing personal archives in Brazil. Since 2023, the workshops have become part of the project "New Perspectives on the Archive: Visuality, Dissemination, and Education in the Women's Archives at CPDOC" (FAPERJ/CNPq), which has so far produced three completed short films and three more in progress, focused on the theme "Women's History." In this essay, we propose a critical analysis of the creative processes of these productions, investigating how the students/creators appropriate the archives and confer new layers of meaning to the images. We aim to explore how the dialogue between past and present, mediated through cinema, reconfigures the understanding of the archive as instituition.
Downloads
References
ALVES, Carolina; SPORH, Martina. Critical feminism in the Archives. Entrevista com Marika Cifor. Revista Estudos Históricos: Arquivos pessoais, debates contemporâneos, v. 16, n. 79, 2023.
BLANK, Taís; MENDES MACHADO, Patricia Furtado. Inês e Norma: caminhos cruzados em imagens, arquivo e militância. Acervo, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 1-24, 2023.
BLANK, Taís, SAMPAIO, Sofia. “Pedagogias do Arquivo: novos olhares sobre velhas imagens em oficinas de produção audiovisual” . In:
Blank, Thais, and Sofia Sampaio (org). A propósito dos outros filmes: encontros com o arquivo de imagens em movimento. Editora FGV, 2022.
CERQUEIRA, Taís Bravo; DI LEONE, Luciana. O que pode um arquivo feminista?. eLyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, n. 18, p. 11-27, 2021.
CIFOR, Marika; WOOD, Stacy. “Critical Feminism in the Archives,” in “Critical Archival Studies,”. eds. Michelle Caswell, Ricardo Punzalan, and T-Kay Sangwand. Special issue, Journal of Critical Library and Information Studies 1, n.2 (2017). DOI: 10.24242/jclis.v1i2.27
CRUZ, Adelina; ALVES, Carolina. Mulheres no CPDOC: entre fundadora e titulares de arquivos. In: Arquivos Pessoais: experiências no CPDOC. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2024, p. 13-28.
FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.
HARAWAY, Donna J. Ficar com o problema: fazer parentes do Chthuluceno. Bilbao: Edición Consonni, 2019.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. A vida de laboratório: A produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
MIZRAHI, Mylene. A educação como relação: estética, materialidade, subjetivação-contribuições desde a antropologia. In.: Deseducando a educação: mentes, materialidades e metáforas / Ralph Ings Bannell, Mylene Mizrahi, Giselle Ferreira (orgs.). Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2021.
THIBAUD, Jean. Éprouver La Vie en Passant: En quête de ambiences. Metis Presses, 2015.
VOLNOVICH, Yamila. Políticas de archivo. Disyunciones del tiempo en la imagen documental”. in: 5º Colóquio Internacional da Rede Imagenlat "Imaginários Políticos Políticas da Imaginação", 20 set, 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y06LDmONJvc. Acesso: 9 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ALCEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.