The critical montage in Jonathan Perel

Landscape and memory of fhe Argentine dictatorship in the film Toponymy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.437

Keywords:

Landscape, Memory, Argentine cinema

Abstract

The article analyzes the critical montage in the film Toponimia (2016) by Argentine filmmaker Jonathan Perel, in which themes such as landscape, memory, and Argentina's last military dictatorship (1976–1983) are examined through a critical reflection on state violence and the role of space as a bearer of historical trauma. Perel investigates four small villages in the Tucumán province, built by the military regime as part of a counterinsurgency strategy. The film employs long, static shots of these landscapes, devoid of human presence, accompanied by official documents highlighting the regime’s repression of workers and the deep involvement of the military in shaping these spaces. The absence of a narrator guiding the narrative allows viewers to confront the landscape as a monument, transformed by Perel's critical montage into a kind of counter-memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Cunegundes Guimarães, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Doutora em Comunicação pela PUC-Rio, mestra em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB).

References

COLOMBO, P. Desde el interior de los pueblos estratégicos de Tucumán: contrainsurgencia, desplazamiento de población y urbanización forzada. MUNDO DE ANTES Volumen 14(2) | Julio-Diciembre 2020 | ISSN 2362-325X (En línea); pp.111-138.

COMOLLI, J-L. Lo oral y el oráculo. In: Cuerpo y cuadro. Volumen 1. Buenos Aires: Prometeo, 2016.

COMOLLI, J-L. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DIDI-HUBERMAN, G. A sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo. História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tomam posição – O olho da História I. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

DIDI-HUBERMAN, G. Povos expostos, povos figurantes. Vista. Revista de Cultura Visual, n. 1, 2017, pp. 16-31.

DIDI-HUBERMAN, G. Remontagens do tempo sofrido. O olho da História II. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, G. Imagens apesar de tudo. São Paulo: Editora 34, 2020.

GARCIA, L. I. La comunidade em montaje: imaginación política y postdictadura. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2018.

LUKÁCS, G. Narrar ou descrever. In: Ensaios sobre a literatura. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1965.

PRIVIDERA, N. Una mirada a la oscuridad argentina. In: Con los ojos abiertos (online). 6 de outubro de 2023. https://www.conlosojosabiertos.com/34859-2/. Acesso em 05 de janeiro de 2024

PRIVIDERA, N. Cine documental. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: la marca editora, 2022.

Filmografia:

PEREL, J. Toponimia (2016)

Published

2024-12-11

How to Cite

Cunegundes Guimarães, P. (2024). The critical montage in Jonathan Perel: Landscape and memory of fhe Argentine dictatorship in the film Toponymy. Revista ALCEU, 24(54), 79–91. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.437

Issue

Section

Artigos