Representations in dialogue in short films in São Paulo and Paris

The symbolic right to the city from peripheral territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.454

Keywords:

Representation, Territory, Peripheries, Brazil and France, Short film

Abstract

The aim of this article is to analyze the representations of cities mobilized in short films produced on the peripheries of the cities of São Paulo and Paris. To achieve these objectives, it considers the notions of physical and symbolic territories and discusses, from an audiovisual perspective, the right to the city and the circulation of individuals in the urban space. By reflecting on the similarities and differences in the films made by young people recently trained in audiovisual technical courses in both cities, it seeks a possible dialogue between sets of recent productions that seek, from the territory of origin, to frame possible worlds and claim the possibility of imagining new futures. The research looks more broadly at the political perspective of these cultural objects, crossed by the themes of gender and sexuality, race and ethnicity, in dialogue with recent audiovisual production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Paschoal de Sousa, Universidade de São Paulo - USP

Possui doutorado em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicação e Artes da USP, com bolsa Fapesp. Realizou doutorado sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 (bolsa BEPE-Fapesp). Possui mestrado pela ECA/USP. É graduado em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo também pela ECA/USP (2011). Durante a graduação, realizou intercâmbio na Université Lumière Lyon II (Lyon, França), onde estudou cinema documentário e narrativa cinematográfica.

References

BERNARDET, Jean-Claude; GALVÃO, Maria Rita. O nacional e o popular na cultura brasileira: cinema. São Paulo: Brasiliense, 1983.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BLANC-CHALÉARD, Marie-Claude. En finir avec les bidonvilles : Immigration et politique du logement dans la France des Trente Glorieuses. Paris: Publications de la Sorbonne, 2016.

DAVID, Cedric. Logement social des immigrants et politique municipale en banlieue ouvrière (Saint-Denis, 1944-1995). Tese (doutorado), defendida na Université Paris Ouest – Nanterre La Défense, 2016.

DIAO, Claire. Double Vague : Le nouveau souffle du cinema français. Paris: Diable Vauvert, 2017.

FIÉVET, Anne-Caroline; PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena. La variation du lexique substandard dans le cinéma sur la banlieue. In: MUDROCHOVÁ, Rodka; COURBON, Bruno. Diversité et variations de la langue française au XXIe siècle. Plzen: Nava Maison d’édition, 2020.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 Edições, 2013.

GRODNER, Manon. Le “cinéma de banlieue”: représentation des quartiers populares ?, enjeux d’un cinéma entre réalité et fantasme. Paris: L’Harmattan, 2020.

HAMBURGER, Esther. Guerra das imagens. Rapsódia. N. 12, 2018, p. 25-44.

______. Violência e pobreza no cinema brasileiro recente. Novos Estudos - Cebrap, n. 78, 2007, p. 113-128.

HOOKS, bell. Art on my mind: visual politics. Nova York: The New Press, 1995.

MARIE, Michel. La nouvelle vague, une école artistique. Paris: Armand Colin, 1997.

MILLELIRI, Carole. Le cinéma de banlieue : un genre instable. Cahiers Mise au Point, v. 3, 2011.

NAGIB, Lúcia. O cinema da Retomada: depoimentos de 90 cineastas dos anos 90. São Paulo: Editora 34, 2002.

OLIVEIRA, Janaína. Kbela e Cinzas: o cinema negro no feminino, do “Dogma Feijoada” aos dias de hoje. In: SIQUEIRA, Ana et al. (orgs.). Festival Internacional de Curtas de Belo Horizonte (catálogo). Belo Horizonte: Fundação Clóvis Salgado, 2018.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, Estado e Lutas Culturais: Anos 50/60/70. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

______. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROZESTRATEN, Artur. Poéticas dos lugares: entre a hegemonia e a autonomia radical das imagens – uma reflexão crítica sobre iniciativas iconográficas institucionais WEB e experiências sensíveis em Lyon e em São Paulo. São Paulo: FAUUSP/FAPESP, 2020.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2014.

VERGÈS, Françoise. Uma teoria feminista da violência: por uma política antirracista da proteção. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

______. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

VICENTE, Wilq. Narrativas audiovisuais da periferia e disputas culturais em busca do povo. Significação. São Paulo, v. 48, n. 55, jan./jun. 2021, p. 134-152.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2025-05-26

How to Cite

Paschoal de Sousa, E. (2025). Representations in dialogue in short films in São Paulo and Paris : The symbolic right to the city from peripheral territories. ALCEU, 25(55), 147–165. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.454

Issue

Section

O mundo (re)visto: estéticas geopolíticas em um cinema policêntrico