From Italian political cinema to Angolan anti-colonial cinema
Sambizanga, by Sarah Maldoror, and neorealism
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.459Keywords:
Colonialism, African Cinema, Third World Cinema, Sarah Maldoror, Italian CinemaAbstract
This article aims to propose a connection between the film Sambizanga (1972), a milestone of Angolan anti-colonial cinema directed by Sarah Maldoror, and certain tendencies in Italian cinema. It seeks to establish parallels with The Battle of Algiers (1966) by Gillo Pontecorvo, as well as earlier works from the origins of Italian neorealism — an aesthetic movement that revolutionized filmmaking and had a profound impact, particularly on poorer nations, known in the 1960s and 70s as the Third World. Therefore, Sambizanga is also compared to films by Roberto Rossellini, such as Rome, Open City (1945) and Germany, Year Zero (1948), aiming to understand, through the aesthetic and political shift represented by these films, the principles of political cinema that opposed the colonialism still present in certain African countries (notably Lusophone ones), in which Sambizanga stands as a foundational work.
Downloads
References
A BATALHA DE ARGEL. Direção: Guillo Pontecorvo. Produção: Fred Baker, Yassed Saadi. Igor Films; Casbah Films, 1966. (121 min), sonoro, P&B, 35mm.
ALEMANHA ANO ZERO. Direção: Roberto Rosselini. Produção: Roberto Rosselini, Salvo D’Angelo. 1948 (79 min.), sonoro, P&B, 35mm.
ANDRADE, Mário Pinto de. Origens do nacionalismo africano. Continuidade e ruptura nos movimentos unitários emergentes da luta contra a dominação colonial portuguesa: 1911-1961. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.
ARENAS, Fernando. África Lusófona: Além da Independência. Tradução de Cristiano Mazzei. São Paulo: EDUSP, 2019.
AVELLAR, José Carlos. “O paraíso do espectador”. In: PRUDENZI, Angela; RESEGOTTI, Elisa. Cinema político italiano anos 60 e 70. São Paulo: Cosac Naify, 2006. p. 168-199.
BAZIN, André. O Cinema. Ensaios. Tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.
DELEUZE, Guiles. A imagem-movimento (Cinema I). Tradução: Stella Senra. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
_______. A imagem-tempo (Cinema II). Tradução: Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2007.
FABRIS, Mariarosaria. O neo-realismo cinematográfico italiano. São Paulo: EDUSP; FAPESP. 1996.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução: Enilce Albergaria Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.
MONDLANE, Eduardo. A estrutura social – Mitos e factos. In: SANCHES, Manuela Ribeiro (Org.). Malhas que os impérios tecem. Textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. Lisboa: Edições 70, 2011, p. 309-332.
PIÇARRA, Maria do Carmo. “Os cantos de Maldoror”: cinema de libertação da “realizadora-romancista”. Mulemba, Rio de Janeiro, v. 9, nº 17, p. 14-29, juldez 2017. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/14579>. Acesso em 10/03/2024.
ROMA CIDADE ABERTA. Direção: Roberto Rosselini. Produção: Roberto Rossellini, Giuseppe Amato, Rod E. Geiger, Ferrucio De Martino. Minerva Film, 1945, 105 min. Son, P&B, 35 mm.
SAMBIZANGA. Direção: Sarah Maldoror. Produção: Jacques Poitrenaud. Isabelle Films. 1972. (103 min), sonoro, color, 35 mm.
SANTOS, Francisco Ewerton dos. “A Poética dos olhares: narrativa e subjetividade em A vida verdadeira de Domingos Xavier e Sambizanga”. Cerrados, Brasília, v. 32, n. 61, maio de 2023, p. 156-167. Disponível em: <https://www.periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/45474>. Acesso em 12/03/2024.
SCHEFER, Raquel. Sarah Maldoror: o cinema da noite grávida de punhais. In: PIÇARRA, Maria do Carmo; ANTÓNIO, Jorge (Org.). Angola, o nascimento de uma nação. Vol III o cinema da Independência. Lisboa: Guerra e Paz, 2015. p. 139-152.
SHOHAT, Ella; STAM; Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. Tradução: Marcos Soares. São Paulo: Cosac Naif, 2006.
STAM, Robert. “Teoria e prática da adaptação: da fidelidade a intertextualidade”. Revista Ilha do Desterro Florianópolis, n. 51, p. 19-53. jul./dez. 2006. Disponível em <10.5007/2175-8026.2006n51p19>. Acesso em 10/03/2024.
_______. A literatura através do cinema. Realismo, magia e arte da adaptação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
_______. Introdução a teoria do cinema. Tradução: Fernando Mascarello. Campinas: Papirus, 2013.
UKADIKE, Nwachukwu Frank. Black African Cinema. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press, 1994.
VIEIRA, José Luandino. A verdadeira vida de Domingos Xavier. São Paulo: Ed. Ática, 1979.
ZAMPARONI, Valdemir D. “Ficção e história em A vida verdadeira de Domingos Xavier”. Polifonia, n. 1, p. 160-180, 1993. Disponível em <http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1220/978>. Acesso em 12/03/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.