Palestinian cinema and its sumud archives

an approach based on three women directors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.470

Keywords:

Palestine cinema, Archive, Counter-archive, Sumud

Abstract

Based on the trajectories of three Palestinian women, Sulafa Jadallah, Khadijeh Habashneh and Azza El-Hassan, who have worked/are working with cinema, this paper investigates how the forms and contents of the archival structure of Palestinian cinema often operates from counter-colonial strategies. To this end, it aims to make a more in-depth analysis of some of the narrative resources used in Azza El-Hassan's feature film Kings & Extras (2004). In our analysis of this very artwork, we shall connect some aspects of the film with the lacunar qualities of the concept of archive, put forward both in Derrida's Freudian analysis (2001) and in those developed by Foucault (1987). Finally, the text crosses these concepts with the notion of sumud, a Palestinian way of existing which, in this case, ends up producing specificities in the ways in which archives are used in cinema made by Palestinian directors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Caroline de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Pesquisadora, professora e curadora de cinema, doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação na Universidade Federal de Pernambuco, com foco em estudos sobre o cinema contemporâneo brasileiro. Ministra oficinas sobre crítica de cinema, curadoria, representação da mulher no cinema e cinema brasileiro contemporâneo e história do cinema brasileiro.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura, trad. de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CHEIKH, Badra Tanure Amora. Quando é a Palestina? O tempo palestino a partir da ficção científica de Larissa Sansour. Dissertação (mestrado em comunicação). Instituto de Artes e Comunicação Social. Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2022.

DAKHLI, Leyla. Archiving in an age of (counter)revolutions: The Remaking of the Political in the Arab World. Hal Open Science, London, 2022. Disponível em: https://shs.hal.science/halshs-03924550/document. Acesso em: 10 fev. 2025.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana, trad. de Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber, trad. de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

HABASHNEH, Khadijeh. Knights of Cinema: The Story of the Palestine Film Unit. Suíça: Palgrave Macmillan, 2023.

ITALIANO, Carla; ALMEIDA, Carol. A Palestina e os arquivos que ardem. Catálogo Forumdoc 2024. Belo Horizonte, 2024. Disponível em: https://www.forumdoc.org.br/ensaios/a-palestina-e-os-arquivos-que-ardem. Acesso em: 30 nov. 2024.

LE PÉRON, Serge. Sobre o cinema palestino. Cahiers du Cinéma, fev./mar. de 1975, edição 256.

MEARI, Lena Mhammad. Sumud: A Philosophy of Confronting Interrogation. Tese (doutorado em filosofia). University of California Davis, 2011.

MORENO, Daniel: Uma introdução ao cinema militante palestino. Disponível em: https://anovademocracia.com.br/uma-introducao-ao-cinemamilitante-palestino/. Acesso em: 25 nov. 2024.

ODEH, Muna Muhammad. Interdição da infância e vigilância na vida de crianças palestinas e o projeto colonial de Israel. Cadernos de Campo (São Paulo - 1991), São Paulo, Brasil, v. 33, n. 1. Disponível em: https://revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/223379. Acesso em: 10 fev. 2025.

SAID, Edward. After the Last Sky: Palestinian lives. Nova York: Columbia University Press, 1999.

WESTMORELAND, Mark R.. Time Capsules of Catastrophic Times. In: The Arab Archive: Mediated Memories & Digital Flows, D. Della Ratta, S. Haugbolle, & K. Dickinson, eds. Institute of Network Cultures, Theory on Demand Series, 2020.

Published

2025-05-26

How to Cite

de Almeida, A. C. (2025). Palestinian cinema and its sumud archives: an approach based on three women directors. ALCEU, 25(55), 32–49. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.470

Issue

Section

O mundo (re)visto: estéticas geopolíticas em um cinema policêntrico