Colonization and the world in cinema

Transnational perspectives between Brazil, Portugal, Mozambique, Angola and Cape Verde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.473

Keywords:

World cinema, Transnational cinema, Colonization, Lusophony

Abstract

The objective of this article is to comparatively analyze different perspectives on the theme of colonization and their worldviews through transnational films involving Brazil, Portugal and the African Portuguese-speaking countries (PALOPs) in the contemporary context, between 1990 and 2020, mapping their modes of production, funding, and aesthetic-political compositions within the global cinema landscape. To this end, the methodology of comparative cinema, proposed by Mariana Souto (2020), is employed, in conjunction with the concept of the world cinema atlas (Andrew, 2004), through a filmic constellation woven by O testamento do senhor Napumoceno (1998), by Fernando Manso, Tabu (2012), by Miguel Gomes, and A rainha Nzinga chegou (2018), by Júnia Torres and Isabel Casimira. The development of the analysis reveals Portugal’s leading role in the financing and production of the films, which is expressed through aesthetic-political perspectives grounded in the idea of Lusophony and shaped by a distinctly Portuguese viewpoint on the theme. In contrast, a counter-narrative emerges through a dialogue between Brazil and Angola, informed by African ancestry and the diaspora.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Olympio Rocha, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas (FACOM/UFBA). Mestre pelo Programa Multidisciplinar Cultura e Sociedade.

References

ANDREW, Dudley. An Atlas of World Cinema. Framework, v. 45, n. 2, p. 9–23. 2004. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41552405. Acesso em: 18 mar. 2025.

CUNHA, Paulo. Coproduzir em português: da política e da prática. In: DENNISON, Stephanie. (ed.). World cinema: as novas cartografias do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2013. p. 75-89.

DE LUCA, Tiago. Putting the World Back into World Cinema. Studies in World Cinema, v. 1, n. 1, p. 47–52, 2021. Disponível em: https://brill.com/view/journals/swc/1/1/article-p47_47.xml. Acesso em: 20 mar. 2025.

FERREIRA, Carolin Overhoff. O drama da descolonização em imagens em movimento - a propôs do “nascimento” dos cinemas luso-africanos. Estudos Linguísticos e Literários, v. 0, n. 53, p. 177–221, out./dez. 2016. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/estudos/article/view/16120. Acesso em: 20 mar. 2025.

FURTADO, Celso. Desenvolvimento e subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Contraponto: Centro Internacional Celso Furtado, 2009.

GETINO, Octavio; SOLANAS, Fernando. Hacia um Tercer Cine: Apuntes y experiencias para el desarollo de um cine de liberación en el tercer mundo, 1969. Disponível em: https://www.rua.ufscar.br/hacia-un-tercer-cine. Acesso em: 20 mar. 2025.

HJORT, Mette. On the plurality of cinematic transnationalism. In: ĎUROVIČOVÁ, Natasa; NEWMAN, Kathleen E. (ed.). World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge, 2010, p. 12–33.

NAFICY, Hamid. Situando o cinema com sotaque. In: FRANÇA, Andréa; LOPES, Denilson. (ed.). Cinema, Globalização e interculturalidade. Chapecó: Jogos, 2010. p. 137-162.

OLIVEIRA, Janaina. Cotidiano singular. In: Cinema brasileiro anos 2010: 10 olhares, 2021. Disponível em: https://www.10olhares.com/olhar-6-jana%C3%ADna-oliveira. Acesso em: 20 de mar, 2021. p. 61-69.

PEREIRA, Matheus Serva. História social de um documento global: trajetórias do filme 25 e a escrita da história da África pós-colonial (Moçambique, Brasil e Europa - 1974-2019). Esboços: histórias em contextos globais, v. 28, n. 48, p. 447–470, 12, ago./dez. 2021. DOI 10.5007/2175-7976.2021.e78350. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/78350. Acesso em: 18 mar. 2024.

RIBEIRO, Marcelo R. S. Em busca do mundo: literatura e cinema como dispositivos cosmotécnicos e aparelhos cosmopoéticos. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 25, n. 49, p. 22–50, mai./ago. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rblc/a/k8yvznnbnqPZK4BvDYKYJLK/?lang=pt. Acesso em: 17 mar. 2025.

_______. Encruzilhadas cosmopoéticas: 25 (1974-1976) e o paradigma anarquívico. In: 33º ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 2024, Niterói. Anais do 33º Encontro Anual da Caompós. Niterói: Compós, 2024. p. 1–21.

SANTOS, Daniel Filipe. A reapropriação do cinema clássico e do imaginário colonial em tabu, de miguel gomes. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação UFC, Fortaleza.

SHAW, Deborah. Deconstructing and reconstructing transnational cinema. In: DENNISON, Stephanie. (ed.). Contemporary Hispanic cinema: interrogating the transnational in Spanish and Latin American Film. Boydell & Brewer, 2013. p. 47-66.

SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia - Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, v.48, n. 1, p. 153–165, ago./dez. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/44673. Acesso em: 17 mar. 2025.

TORRES, Júnia. Rainhas De Ngoma-três Gerações De Coroas No Reino Treze De Maio. 2020. Tese (Doutorado em Antropologia) – Programa de Pós-graduação em Antropologia, UFMG, Belo Horizonte.

VILLARMEA ÁLVAREZ, Iván. Mudar de Perspetiva: A Dimensão Transnacional do Cinema Português Contemporâneo. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, v. 3, n. 1, p. 101–120, jan./jun. 2016. Disponível em: https://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/212. Acesso em: 20 mar. 2025.

Published

2025-05-26

How to Cite

Rocha, C. O. (2025). Colonization and the world in cinema: Transnational perspectives between Brazil, Portugal, Mozambique, Angola and Cape Verde. ALCEU, 25(55), 124–146. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.473

Issue

Section

O mundo (re)visto: estéticas geopolíticas em um cinema policêntrico