The world (re)seen
geopolitical aesthetics in a polycentric cinema
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.484Abstract
As all the articles in the dossier show, the dreams, disputes and negotiations around what might be what we often call the world order are inseparable from the ways in which cinematographic and audiovisual experiences are organized in time. While the ordering of a world involves territorial divisions that seek to contain these experiences in variable scales of delimitation of the common (the national, the state, the ethnic and countless other classifications), the temporality of these experiences is often contained through periodizations and modes of archiving. In both cases, the articles highlight the importance of disrupting the ways of ordering and organizing space and time that define our understanding of cinema and audiovisuals.
Downloads
References
AHMAD, Aijaz. Jameson’s Rhetoric of Otherness and the “National Allegory”. Social Text, n. 17, p. 3–25, 1987.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução: Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ANDREW, Dudley. Além e abaixo do mapa do cinema mundial. In: DENNISON, Stephanie (org.). World cinema: as novas cartografias do cinema mundial. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 35-50.
_______. An Atlas of World Cinema. Framework, v. 45, n. 2, p. 9-23, 2004.
_______. Time zones and jetlag: the flows and phases of world cinema. In: ĎUROVIČOVÁ, Natasa; NEWMAN, Kathleen E. (org.). World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge, 2010. p. 59-89.
APTER, Emily S. Against world literature: on the politics of untranslatability. London/New York: Verso, 2013.
BENČIN, Rok. Rethinking the concept of world: towards transcendental multiplicity. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2024.
CAVELL, Stanley. The world viewed: reflections on the ontology of film. Enlarged ed. Cambridge: Harvard University Press, 1979.
DANOWSKI, Déborah; CASTRO, Eduardo Viveiros de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie, 2014.
DE LUCA, Tiago. Planetary Cinema: Film, Media and the Earth. Amsterdã: Amsterdam University Press, 2022.
_______. Putting the World Back into World Cinema. Studies in World Cinema, v. 1, n. 1, p. 47-52, 2020. Disponível em: //brill.com/view/journals/swc/1/1/article-p47_47.xml. Acesso em: 28 nov. 2024.
GLISSANT, Édouard. Tratado do Todo-Mundo. Trad.: Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 ed., 2024.
HOBSBAWN, Eric. Nações e nacionalismo desde 1780. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
JAMESON, Fredric. Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism. Social Text, n. 15, p. 65, 1986.
_______. Cognitive mapping. In: NELSON, Cary; GROSSBERG, Lawrence (org.). Marxism and the interpretation of culture. Urbana: University of Illinois Press, 1988, p. 347-357.
_______. The geopolitical aesthetic: cinema and space in the world system. Bloomington and Indianapolis; London: Indiana University Press; BFI Publishing, 1992.
_______. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. Tradução: Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática, 1996.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LOPES, Denilson. No coração do mundo: paisagens transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.
NAGIB, Lúcia. Towards a positive definition of world cinema. In: DENNISON, Stephanie; LIM, Song Hwee (org.). Remapping world cinema: identity, culture and politics in film. London: Wallflower Press, 2006, p. 26-33.
RAMOS MONTEIRO, Lúcia. Por um cinema geológico: visibilidades possíveis para os tempos da terra. Eco-Pós, v. 3, n. 2 (2020). Disponível em: //revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27533.
_______. Das narrativas de fundação às narrativas de dissolução. A questão da identidade nacional no cinema contemporâneo. Galaxia (São Paulo, online), ISSN 1982-2553, n. 38, mai-ago., 2018, p. 154-166.
RENAN, Ernest. «Qu’est-ce qu’une nation» (conferência proferida na Sorbonne em 11 de março de 1882). In: Qu’est-ce qu’une nation? et autres essais politiques. Paris: Presses-Pocket, 1992.
RIBEIRO, Marcelo R.S. Em busca do mundo: literatura e cinema como dispositivos cosmotécnicos e aparelhos cosmopoéticos. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 25, n. 49, p. 22–50, 2023. Disponível em: www.scielo.br/j/rblc/a/k8yvznnbnqPZK4BvDYKYJLK/?lang=pt. Acesso em: 28 nov. 2024.
STAM, Robert. World literature, transnational cinema, and global media: towards a transartistic commons. London; New York: Routledge, 2019.
SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. Tradução: Marcos Soares. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
SOMMER, Doris. Ficções de fundação: os romances nacionais da América Latina. Tradução: Gláucia Renate Gonçalves; Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte, UFMG, 2004.
TOLENTINO, Roland B. Jameson and Kidlat Tahimik. Philippine Studies, v. 44, n. 1, p. 113-125, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.