Atração e distração visual nos cavaletes eleitorais dos candidatos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v16.ed32.2016.174

Keywords:

Attraction, Distraction, External advertising

Abstract

In 2004, because of a series of limitations imposed by electoral legislation, external publicity was much used by candidates. The problem is that the main city avenues and street intersections were dominated by political sidewalk signs, producing a significant amount of visual pollution. It is from this situation that our research problem has come up: does this accumulation of sidewalk signs create a sensation of attraction or distraction in relation to these candidates’ political propaganda? For this purpose, the functionalist approach will be used as methodological support, since it allows the analysis of the relation between the means of communication and society. To better understand these processes and relations, a reception study will be used to measure and evaluate the existence of a language processing and its consequent sensation of attraction or distraction in relation to the sidewalk signs on streets put there by candidates.

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Author Biography

Sérgio Roberto Trein

Graduado em Publicidade e Propaganda pela PUCRS. Especialista em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas, Mestre e Doutor em Comunicação pela PUCRS. Pós-Doutor em Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da USP. Atuou como professor e coordenador do curso de Publicidade e Propaganda na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e como professor na Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Membro da Comissão Assessora do ENADE 2012 e do ENADE 2015, na área de Comunicação Social, junto ao INEP. Integrante do grupo de pesquisa 4C - Centro de Comunicação e Ciências Cognitivas, na Escola de Comunicações e Artes da USP, e do grupo de pesquisa Comunicação Eleitoral, na Universidade Federal do Paraná. Áreas de pesquisa: comunicação e marketing, gestão de marcas, mídias out-of-home (mídia externa), métricas não declaradas e comunicação política. 

Published

2016-06-10

How to Cite

Trein, S. R. (2016). Atração e distração visual nos cavaletes eleitorais dos candidatos. Revista ALCEU, 16(32), 225–237. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v16.ed32.2016.174