The signification of jewelry in contemporary times:

the perception of the consumer and the production of brand sense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.242

Keywords:

Jewelry, Senses of jewelry, Consumption, Material culture, Semiotics

Abstract

The relationship established in the field consumption is complex and increasingly challenging. As theories show (Sociology and Antropology), consumption involves in a ritualistic, market, conjunctive and relational logic, a symbolic dimension (of meanings), a material dimension (of products) and a human dimension (of consumers). This article derives from an investigative effort that embraces theory and empiricism, trying to understand the dilemmas and the challenges of the consumption of jewels in the present days. From the study carried out with a qualitative approach and interpretative theoretical paradigm, we propose here discussions and reflections about the development on the Brazilian jeweler market, the symbolic consumption in contemporaneity and the effective role of advertising communication in the dynamics of consumption.

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Author Biographies

Clotilde Perez, Universidade de São Paulo - USP

Bolsista Produtividade 2 do CNPq. Professora titular de Publicidade e Semiótica da ECA - USP (2017). Livre-docente em Ciências da Comunicação pela ECA - USP (2007). Pós-doutora em Design Thinking pela Stanford University (2013). Pós-Doutora em Comunicação pela Universidad de Murcia, España, com bolsa da Fundación Carolina (2009). Pós-doutora pela Universidade Católica Portuguesa, Porto (2011). Doutora em Comunicação e Semiótica (2001) e Mestre em Administração de Marketing (1998) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Administradora formada pela PUC SP (1994). Professora do CRP ECA USP (desde 2002) na graduação em Publicidade e no programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação. Chefe do Depto CRP - Relações Públicas, Publicidade e Turismo da ECA USP (fev. 2017-fev.2021). Professora da PUC SP (desde 1995). 

Bruno Pompeu, Universidade de São Paulo - USP

Bruno Pompeu é publicitário, formado em 2004 pela Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É mestre (2009) e doutor (2013) em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP), tendo se dedicado desde então aos estudos do consumo, da linguagem e da comunicação, publicitária tendo por base teórico-metodológica a semiótica. É professor do curso de Publicidade e Propaganda da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP) na disciplina Pesquisa de Tendências. É também professor da Escola de Comunicações e Artes (ECA-USP), como voluntário, em atividade parte do seu pós-doutorado, nas disciplinas Linguagem Publicitária e Redação Publicitária I. 

Published

2021-09-29

How to Cite

Perez, C., & Pompeu, B. (2021). The signification of jewelry in contemporary times:: the perception of the consumer and the production of brand sense. Revista ALCEU, 21(44), 72–93. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed44.2021.242

Issue

Section

Artigos