Metaverse
Possibilities for an immersive environment
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.299Keywords:
Communication, Imersion, Narrative, Environments, MetaverseAbstract
The article analyzes the proposal of Professor Scott Galloway, from New York University, at SXSW, in Austin, Texas, in April 2022. He criticized what Mark Zuckerberg, creator of Facebook, now Meta, presented as the future of Internet, saying that a metaverse based on virtual reality would not be viable. This idea has its reasons. One of them is the difficulty of implementing a visual structure to maintain the metaverse, in addition to the costs of the equipment needed to access it. There are other reasons to think that Zuckerberg's ideals are not the easiest and simplest to fulfill, which will be analyzed in the course of this exposition. Speeches by Zuckerberg himself, and people connected to him, and articles about the metaverse will serve as a basis for reflection, in addition to other relevant points to demonstrate how the idea can be considered plural and inclusive.
Downloads
References
ALMEIDA, Pedro Henrique Ventura Rodrigues de. Modelo de representação e orquestração em nuvem para a contação pervasiva de histórias. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora, Instituto de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, 2021.
ALMEIDA, Pedro H. V. R.; PERNISA JR., Carlos; MORENO, Marcelo F. Representation model and cloudbased orchestrator for pervasive storytelling. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web (WebMedia”22). Sociedade Brasileira de Computação (SBC), 2022. DOI: 10.1145/3539637.3558047.
BARBOSA, Soraia. The Sims completa 20 anos: lista traz 10 curiosidades sobre a franquia. TechTudo. 04 fev. 2020. Disponível em https://www.techtudo.com.br/listas/2020/02/the-sims-completa-20-anos-lista-traz10-curiosidades-sobre-a-franquia.ghtml. Acesso em 01 jun. 2022.
FANTINATO, Giovanna. Facebook anuncia Ray-Ban Stories, óculos inteligentes com câmeras. Tecmundo. 09 set. 2021. Disponível em https://www.tecmundo.com.br/produto/224612-facebook-anuncia-ray-banstories-oculos-inteligentes-cameras-5-mp.htm. Acesso em 01 de junho de 2022.
HILDEBRAND, Yuri. Metaverso nos games é ideia antiga: entenda conceito, de Habbo a PK XD. TechTudo. 23 mar. 2022. Disponível em https://www.techtudo.com.br/noticias/2022/03/metaverso-nos-games-eideia-antiga-entenda-conceito-de-habbo-a-pk-xd.ghtml. Acesso em 01 jun. 2022.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Tradução de Maria Luísa X. de A. Borges. Revisão técnica de Paulo Vaz. Rio de Janeiro: Jorge Zahar ED., 2001.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1996.
MACHADO, Ricardo. Paula Sibilia: Metaverso: entre planos e incertezas, o risco de uma “bolha sem fora”. IHU On-Line: revista do Instituto Humanitas Unisinos - IHU, São Leopoldo: RS, n. 550, p. 17-23, nov. 2021. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/edicao/550. Acesso em 19 de janeiro de 2022.
______. Rafael Zanatta: Metaverso: entre a possibilidade de uma existência estendida e a escravidão algorítmica. IHU On-Line: revista do Instituto Humanitas Unisinos - IHU, São Leopoldo: RS n. 550, p. 4-16, nov. 2021. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/edicao/550. Acesso em 19 de janeiro de 2022.
MEIRA, Silvio. Definindo o metaverso. TDS. 2022. Disponível em https://tds.company/library/definindo-ometaverso/. Acesso em 15 jul. 2022.
META Quest 2, óculos de realidade virtual, recebeu um grande aumento em seu preço. Hardware.com.br. 27 jul. 2022. Disponível em https://www.hardware.com.br/noticias/2022-07/meta-quest-2-oculos-derealidade-virtual-recebeu-um-grande-aumento-em-seu-preco.html. Acesso em 28 jul. 2022.
METAVERSO: tudo sobre o mundo virtual que está chamando a atenção dos investidores. Infomoney. 2022. Disponível em https://www.infomoney.com.br/guias/metaverso/. Acesso em 28 jul. 2022.
MOGNON, Mateus. Oculus Quest 2 é o novo headset VR do Facebook de US$ 299. Tecmundo. 16 set. 2020. Disponível em https://www.tecmundo.com.br/produto/177943-oculus-quest-2-novo-headset-vrfacebook-us-299.htm. Acesso em 01 de junho de 2022.
MONTEIRO, Rafael. Quando Minecraft foi lançado e quem criou? Veja 10 perguntas e respostas. TechTudo. 22 mar. 2021. Disponível em https://www.techtudo.com.br/noticias/2021/03/quando-minecraft-foilancado-e-quem-criou-veja-10-perguntas-e-respostas.ghtml. Acesso em 01 jun. 2022.
MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise crítica da narrativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013.
MURRAY, Janet H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Tradução de Elissa Khoury Daher e Marcelo Fernandez Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural/Unesp, 2003.
NADALE, Marcel. 5 problemas dos óculos de RV e o que a Meta está fazendo para resolvê-los. Tilt. UOL. 20 jun. 2022. Disponível em https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2022/06/20/5-problemas-dosoculos-de-rv-e-as-inovacoes-da-meta-para-resolve-los.htm. Acesso em 04 jul. 2022.
NAÍSA, Letícia. Facebook muda nome para Meta e anuncia investimento em metaverso e RV. Tilt. UOL. 28 out. 2021. Disponível em https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2021/10/28/facebook-lanca-ometaverso-veja-as-novidades.htm. Acesso em 22 nov. 2021.
SCHULZE, Thomas. Second Life: o que mudou nos 16 anos do popular game online. TechTudo. 09 nov. 2019. Disponível em https://www.techtudo.com.br/noticias/2019/11/second-life-o-que-mudou-nos-16-anos-do-popular-game-online.ghtml. Acesso em 01 jun. 2022.
STEPHENSON, Neal. Snow Crash. New York: Bantam Books, 1992. (Bantam Spectra Book)
VIANA E SILVA, Luana. Jornalismo narrativo em podcasting: imersividade, dramaturgia e narrativa autoral. Tese de doutorado, Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Comunicação, Programa de PósGraduação em Comunicação, 2022.
WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Tradução de José Octávio de Aguiar Abreu e Vanede Nobre. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda, 1975.
YAHN, Camila. Existe sustentabilidade no metaverso? FFW Media. 10 mar. 2022. Disponível em https://ffw.uol.com.br/noticias/sustentabilidade/existe-sustentabilidade-no-metaverso/. Acesso em 27 jul. 2022.
YOUTUBE. Provocative Predictions with Scott Galloway | SXSW 2022. 18 abr. 2022. Disponível em https://youtu.be/zRcl77pnbgY. Acesso em 20 mai. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ALCEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.