A can of mints candy
Rhetorical gimmicks in packaging and stinging consumer complaints
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.318Keywords:
Packing, Advertising, LiteratureAbstract
If in its beginnings packaging appeared to store and protect products, over time they became the inaugural space of advertising discourse, as they began to contain not only legal information, but also persuasive resources from the rhetoric of consumption. The objective of this article is to investigate the packaging of food products as a medium, based on the fictional work Letter to a mint candy factory, by writer Lydia Davis (2017), which allows us to approach the intertwining of the three elements of the manufacturing process. of a good (producer, commodity and consumer). For this, we will mobilize theoretical assumptions of advertising creation and studies on consumer society.
Downloads
References
AUTOR. 2015.
______. 2012.
______. 2006.
BAUDRILLARD, J. O sistema de objetos. São Paulo: Perspectiva, 1973.
BETTETINI, G. La conversación audiovisual. Barcelona: Cátedra, 1996.
BRANCO, A. P. Após McPicanha sem picanha, Burger King é proibido de vender Whopper Costela sem costela. Folha de S. Paulo, 3 de maio de 2022, A20.
CARBALLIDO, I. Comunicação e microdiscurso do consumo. Lógicas de produção dos nomes de marcas publicitárias no Brasil. Dissertação de Mestrado – PPPGCOM-ESPM, 2014.
DOMINGUES, I. Terrorismo de marca – Publicidade, discurso e consumerismo político na rede. Rio de Janeiro: Confraria do vento, 2013.
GAMERO, L. Se produto mudar de tamanho, todas as alterações devem estar na embalagem. Reclame Aqui Notícias. online. Disponível em: https://noticias.reclameaqui.com.br/noticias/se-produto-mudar-de-tamanho-todas-as-alteracoes-devem-estar_3113/ Acesso em: 09 ago. 2022.
GERCINA, C.; MADUREIRA, D.; BETTONI, N. V. Parece leite condensado, mas não é; similares ganham espaço com a inflação. Folha de Londrina, online. Disponível em: https://www.folhadelondrina.com.br/economia/parece-leite-condensado-mas-nao-e-similares-ganham-espaco-com-a-inflacao-3208106e.html / Acesso em: 08 ago. 2022.
MACHADO, R.; BRANCO, A. P. Senado pede explicação sobre lanche sem picanha e costela. Folha de S. Paulo, 4 de maio de 2022, A23.
MARX, K. Para a crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1992.
NOGUEIRA, M. Bic Mac com fritas no leito de morte. Folha de S. Paulo, 30 de julho de 2022.
ROCHA, E. Magia e capitalismo – Um estudo antropológico da publicidade. 2a. ed. São Paulo: Brasiliense, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ALCEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.