A can of mints candy

Rhetorical gimmicks in packaging and stinging consumer complaints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.318

Keywords:

Packing, Advertising, Literature

Abstract

If in its beginnings packaging appeared to store and protect products, over time they became the inaugural space of advertising discourse, as they began to contain not only legal information, but also persuasive resources from the rhetoric of consumption. The objective of this article is to investigate the packaging of food products as a medium, based on the fictional work Letter to a mint candy factory, by writer Lydia Davis (2017), which allows us to approach the intertwining of the three elements of the manufacturing process. of a good (producer, commodity and consumer). For this, we will mobilize theoretical assumptions of advertising creation and studies on consumer society.

 

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Author Biography

João Anzanello Carrascoza, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM-SP

Graduado em Publicidade e Propaganda pela Escola de Comunicações e Artes (1983), com mestrado (1999) e doutorado (2003) em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, onde é professor da disciplina Redação Publicitária desde 1990. É também docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (SP), com pós-doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014) sobre a interface publicidade e literatura. Comunicação é a sua área de investigação, com ênfase nos processos retóricos e análise do discurso da publicidade.

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Published

2023-08-30

How to Cite

Anzanello Carrascoza, J. (2023). A can of mints candy: Rhetorical gimmicks in packaging and stinging consumer complaints. Revista ALCEU, 23(49), 37–53. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v23.ed49.2023.318

Issue

Section

Artigos