1976
Alice's adventures in Latin American cinema (1976)
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v24.ed54.2024.435Keywords:
Lewis Carroll, Experimental Cinema, Gilles Deleuze, Latin American CinemaAbstract
Starting with Lewis Carroll's Alice in Wonderland, the aim was to demonstrate the power of this literary work to inspire multiple re-readings, provoking creativity in both image’s and language’s territories. More than just a product, Carroll invented a mode of production which can be used as a creative tool of contestation, twisting language and introducing riddles, puns and paradoxes. In the field of experimental cinema, two Latin American productions of Alice, made in 1976 under dictatorial regimes, were taken as examples of the use of nonsense to provoke the multiplication of senses. This was analyzed from the perspective of Deleuze's philosophy. Nonsense forces the invention of new openings, pushing us down paths that were once unthinkable, by inverting the obvious senses given by common sense. By playing with the senses, it is possible to promote the criticism of totalitarian regimes and enhance life in dark times.
Downloads
References
ALICIA EN EL PAÍS DE LAS MARAVILLAS. Direção de Eduardo Plá., Argentina, 1976, 70 min., 35mm
ALICE NO PAÍS DAS MIL NOVILHAS. Direção de Edgard Navarro. Brasil, 1976, 20 min., Super-8.
AMORIM, L.; PELIANO, A. Brazilian Portuguese: Translations and Adaptations of Alice's Adventures in Wonderland. In: LINDSETH, J., TANNENBAUM, A. (Eds.). Alice in a World of Wonderlands. New Castle: Oak Knoll Press, 2015.
BAILEY, K; SLADEN S. (org). Alice: curiouser and curiouser. London: V&A Publishing, 2020.
COHEN, Morton. Lewis Carroll, uma biografia. Rio de Janeiro: Record, 1998.
CARROLL, Lewis. As aventuras de Alice no país das maravilhas & Através do Espelho. Trad. M.L.X de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
CARROLL, Lewis. Aventuras de Alice no Subterrâneo. Tradução: Adriana Peliano. São Paulo: Scipione, 2011.
CARROLL, Lewis. Alice no Paíz das Maravilhas. Tradução: Monteiro Lobato. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1931.
CARROLL, Lewis. Alice no País das Maravilhas. Tradução: Ana Maria Machado. São Paulo: Ática, 1996.
CARROLL, Lewis. Alice no País das Maravilhas em Cordel. Tradução: João Gomes de Sá. São Paulo: Nova Alexandria, 2010.
CARROLL, Lewis. As Aventuras de Alice no País das Maravilhas. Tradução: Jorge Furtado e Liziane Kugland. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.
CARROLL, Lewis. As Aventuras de Alice no País das Maravilhas. Tradução: Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Editora 34, 2015.
CARVALHO, Maria do Socorro. Super-8 de Invenção - o cinema experimental de Edgard Navarro visto por Jairo Ferreira. Revista Eco-Pós, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 48–56, 2016. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/3359. Acesso em: 10 abr. 2023.
DELEUZE, Gilles. (1968). Diferença e Repetição. Trad. L. B. L. Orlandi e R. Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
______ (1969). Lógica do sentido. Trad. L.R.S. Fortes. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.
______ (1977). Diálogos. São Paulo: Ed. Escuta, 1998.
______ (1985). A Imagem-Tempo. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2007.
FERREIRA, Jairo. Cinema de Invenção. São Paulo: Azougue Editorial, 2016.
FURTADO, Jorge. Curiosísmos. [Entrevista concedida ao autor]
GARDNER, Martin. Alice - Edição Comentada e Ilustrada. In: CARROLL, L. As aventuras de Alice no país das maravilhas & Através do Espelho. Trad. M.L.X de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
LINDSETH, J., TANNENBAUM, A. (Eds.). Alice in a World of Wonderlands: The Translations of Lewis Carroll’s Masterpiece. New Castle: Oak Knoll Press, 2015.
MACHADO, José P. Dicionário etimológico da língua portuguesa. São Paulo: Livros Horizontes, 2003.
MACHADO, Rubens. Poetas, artistas, anarco-superoitistas - a marginália 70 e o cinema experimental. (São Paulo), [S. l.], v. 4, n. 10, p. 97-102, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/sin/article/view/209274. Acesso em: 18 de abril de 2023.
MELO, Izabel de F. C. Cinema é mais do que filme: uma história das Jornadas de Cinema da Bahia (1972-1978). Salvador: EDUNEB, 2016.
MITROVICH, V.; FRIEDHEIM, F. Alicia en el país. Representaciones en un film argentino de 1976. Primeras Jornadas de historia oral del Noroeste argentino, 2010.
NAVARRO, Edgard. Edgard Navarro: depoimento [setembro, 2024]. Entrevista concedida ao autor
RAMOS, G.; MURARI, L.. Fragmentos de uma história do cinema experimental brasileiro. In: RAMOS, F.; SCHVARZMAN, S. (org.). Nova História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Edições SESC, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista ALCEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.