From modern exhibition venues to the MSG Sphere Arena
Understanding and exploring media environments
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.457Keywords:
movie theatres, ambient, projection, cityAbstract
Thinking the city as a locus of cinematic experience, this article aims to present and discuss changes in the spaces for displaying moving images and sounds from a perspective arising from studies in media ecology. Cinema, in its close relationship with the city, spread from the end of the 19th century through a series of places and became a key element in understanding own culture. New exhibitions environments, like MSG Sphere Arena, and media (re)arrangements thus bring new possibilities for audiovisual and cinema producers and consumers. If the few cinema palaces today coexist with other screens and, above all, in Brazil, to the proliferation of shopping center theaters, we believe that a better understanding to this reflection may come from our aspirations in this l essay devoted to cinema spaces and their celebration in contemporary culture.
Downloads
References
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: As consequências humanas. Rio de janeiro Jorge Zahar, 1999.
BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte, Editora da UFMG, 2006.
BRAGA, Adriana; LEVINSON, Paul; STRATE, Lance. Introdução à ecologia das mídias. Rio de Janeiro: Loyola, 2019.
DUBOIS, Philippe. A questão da “Forma-tela”: espaço, luz, narração, espectador. In GONÇALVES, Osmar. Narrativas sensoriais. São Paulo: circuito, 2014.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: MOTTA, Manoel Barros (org.). Ditos e escritos V. 2ª ed., Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
GUNNING, Tom. Uma estética do espanto: O cinema das origens e o espectador (in)crédulo. Imagens, São Paulo: Unicamp, n.º 5, ago. / dez. 1995.
_______. A grande novidade do cinema das origens. Revista Imagens. São Paulo: Editora da Unicamp, n. 2, ago. 1994.
_______. The Cinema of Attraction(s): Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde, In STRAUVEN, Wanda. The cinema of attractions reloaded. Amsterdam: Amsterdam University press. 2006.
HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.
LIPOVETSKY, Gilles. SERROY, Jean. A tela global. Porto Alegre: Sulina, 2009.
MAUERHOFER, Hugo. A psicologia da experiência cinematográfica. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema: antologia. São Paulo: Graal, 1983.
MANNONI, Laurent. A grande arte da luz e da sombra. São Paulo: Senac, 2003.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1996.
MAKELA, Mia. Minima, live cinema. Barcelona: Espacio Publicaciones, 2007.
MACIEL, Katia. A última imagem. In: PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. São Paulo: Editora 34, 1992.
______. PARENTE, André. Situação cinema. Catálogo. Rio de Janeiro: MAM Edições, 2007.
OLIVEIRA FILHO, Wilson; BESSA, Márcia. As salas de cinema como ambientes: ecologia dos meios, memória e a estética das atrações. In: Anais do 32º Econtro Nacional da Compós. São Paulo: Usp, 2023. Disponível em https://proceedings.science/compos/compos-2023/autores/wilson-oliveira-da-silva-filho?lang=pt-br
PARENTE, André. Narrativa e modernidade: os cinemas não-narrativos do pós-guerra. Campinas: Papirus, 2000.
RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SCHWARTZ, Vanessa (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac&Naify. 2004.
SHAW, Jeffrey. O cinema digitalmente expandido: o cinema depois do filme. In: LEÃO, Lucia (org.). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Senac, 2005.
SALTER, Chris. Entangled: Technology and the Transformation of Performance. Massachussets: Library of Congress, 2010.
SINGER, Ben. Hiperestímulo, modernidade e sensacionalismo popular. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa. (org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac e Naify, 2004.
STRATE, Lance. Media Ecology: an approach to understanding the human condition. New York: Peter Lang Inc., International Academic Publishers, 2017.
SUTTON, Gloria. The experience machine: Stan VanDerBeek’s Movie-Drome and expanded cinema. Massachussets: The Mit Press, 2015.
VERTOV, Dziga. Variação do manifesto. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. São Paulo: Graal, 1983.
VIEIRA, João Luiz. O marketing do desejo II: 1997 – 2022. Anais Digitais XXV SOCINE, São Paulo, 2022. Disponível em: https://associado.socine.org.br/anais/2022/22483/joao_luiz_vieira/o_marketing_do_desejo_ii_1997_2022. Acesso em: 6 fev. 2024.
______. Por um cinema total: realismo imersivo e Cinerama no Brasil. Anais Digitais Socine, Florianópolis, 2013. https://associado.socine.org.br/anais/2013/13474/joao_luiz_vieira/por_um_cinema_total_realismo_imersivo_e_o_cinerama_no_brasil. Acesso em: 7 fev. 2024.
YOUNGBLOOD, Gene. Expanded cinema. New York: E.P. Dulkton & Co, 1970.
VIANA, Pedro. Das práticas do pós-cinema e seus processos: os gestos performáticos em montagem audiovisual. (Dissertação de mestrado). Niterói: PPGCINE/ UFF, 2024.
WALLER, Fred. The archeology of Cinerama. In: Film Technology and the Public (Sep., 1993), Vol. 5, No. 3, 1993. https://www.jstor.org/stable/3815259 Acesso em: 01 mar. 2024.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 3 ed. São Paulo: Paz e terra, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.