The dream as image, the image as a dream

Around Mãri hi - A Árvore do Sonho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.460

Keywords:

Dream, Davi Kopenawa, Yanomami, Cinema Indígena

Abstract

The present article seeks to engage with Mãri Hi – A Árvore do Sonho, by Morzaniel Ɨramari Yanomami, as a film that operates under the sensitive regime of dreaming. Based on the notion of Utupë, it explores how the film’s images are not limited to figuration but manifest presences that call upon us from an invisible dimension. The voice of Davi Kopenawa integrates the cinematic experience into the Yanomami worldview, in which dreaming is a means of knowledge and a way of relating to other beings. The article proposes a reading of the film that considers dreaming not as representation but as a structuring principle of its form and sensitivity. Mãri hi is approached from the encounter between the phenomenological machine of cinema and the Yanomami shamanic machine, by images that are seen, that look at us and that make us see.

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Author Biographies

André Brasil

Professor do Departamento de Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais, integra o corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação. Pesquisador do CNPq, participa do Grupo Poéticas da Experiência (CNPq/UFMG) e da equipe de editores da Revista Devires - Cinema e Humanidades. Atualmente, integra o Comitê Pedagógico de Formação Transversal em Saberes Tradicionais na UFMG. Desenvolve pesquisas no domínio do cinema e do cinema documentário, com atenção à produção de filmes por diretores e coletivos indígenas.

Laura Portugal, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Jornalista e mestranda em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

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Published

2025-05-26

How to Cite

Brasil, A., & Portugal, L. (2025). The dream as image, the image as a dream: Around Mãri hi - A Árvore do Sonho. ALCEU, 25(55), 14–31. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.460

Issue

Section

O mundo (re)visto: estéticas geopolíticas em um cinema policêntrico