Nation, music in cinema and the absolute Other
DOI:
https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.461Keywords:
Nation, Music, Contemporary Cinema, Animal causeAbstract
The concept of nation is outdated, but even in contemporary cinema, marked by co-productions and teams with members from different parts of the world, it is still present, for instance, in the logic of festivals. In the specific case of music in films, national clichés have been used since the beginning of cinema. The aim of this article is to analyze two contemporary films in which these clichés are either re-signified in the national space associated with them, or are displaced in the regions where the film takes place. In the first case, we analyze the use of Liszt’s Hungarian Rhapsody n.2 in White God (Fehér isten, Kornél Mundruczó, 2014); in the second, music of different origins in Okja (Bong Joon-ho, 2017). Both are films that discuss the animal cause, this absolute Other, and for this reason we also make correlations with Jacques Derrida's reflections. In addition, the human-animal relationship is fundamental in the sequences analyzed.
Downloads
References
ALVIM, Luíza Beatriz A.M. L’interdite de Malika Mokeddem: construindo e desconstruindo identidades culturais. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2000a.
_______. Derrida: uma reflexão sobre a herança européia e a desconstrução do eurocentrismo. In: NASCIMENTO, Evando; GLENADEL, Paula (ed.). Em torno de Jacques Derrida. Rio de Janeiro: 7Letras, 2000b.
ALVIM, Luíza Beatriz A.M.; Carvalho, Danielle Crepaldi; Coelho M. Menezes, Juliana. O percurso de O Remorso Vivo dos palcos às telas (1867–1909) e a relação do músico Arthur Napoleão com o Primeiro Cinema. Esboços: Histórias Em Contextos Globais, v.30, n.53, p. 102–123, 2023.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BARTHES, Roland. Rhétorique de l'image. Communications, n. 4, p. 40-51, 1964.
BONG, Joon-ho. Bong Joon Ho Narrates a Scene From ‘Okja’[entrevista concedida a Mekado Murphy]. New York Times, 3 jul. 2017. Disponivel em: https://www.nytimes.com/2017/07/03/movies/okja-bong-joon-ho-interview.html Acesso em 27 jan. 2025.
CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
DE VALCK, Marijk. Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.
DERRIDA, Jacques. L´animal que donc je suis. Paris: Galilée, 2006.
GOMES, Rafael Alvarenga. O Platão de Deleuze. Princípios: Revista de Filosofia, Natal, v. 26, n. 51, p. 87-105, set-dez. 2019.
GORBMAN, Claudia. Bong’s song. Film Quartely, 28 fev. 2018. Disponível em: https://filmquarterly.org/2018/02/28/bongs-song/ Acesso em 28 jan. 2025.
HAN, Karen. Bong Joon-ho: dissident cinema. New York: Abrams. 2022.
HEBLING, Eduardo d’Urso. As coletâneas musicais temáticas e os manuais: uma introdução e um estudo de caso sobre os temas do exoticismo no cinema mudo. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
HOBSBAWN, Eric. Nações e nacionalismo desde 1780: programa, mito e realidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
KLEIN, Christina. Why American Studies Needs to Think about Korean Cinema, or, Transnational Genres in the Films of Bong Joon-ho. American Quarterly, v. 60, n. 4, p. 871-898, 2008.
LOPES, Denílson. Do entre-lugar ao transcultural. In:______ . No coração do mundo: paisagens transculturais. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.
MACNAB, Geoffrey. Kornel Mundruczo on making his English-language debut with ‘Pieces Of A Woman’. Screendaily, 12 set. 2020. Disponível em: https://www.screendaily.com/features/kornel-mundruczo-on-making-his-english-language-debut-with-pieces-of-a-woman/5152876.article
MUNDRUCZÓ, Kornél. ND/NF Interview: Kornél Mundruczó (concedida a Yonca Talu). Film Comment, 20 mar. 2015a. Disponível em: https://www.filmcomment.com/blog/ndnf-interview-kornel-mundruczo-white-god/ Acesso em 18 jan. 2025.
MUNDRUCZÓ, Kornél. Kornél Mundruczó. Wild dogs, revolution, and humanism (entrevista concedida a Anya Jaremko-Greenwold). Bomb, 2 abril 2015b. Disponível em: https://bombmagazine.org/articles/2015/04/02/korn%C3%A9l-mundrucz%C3%B3/ Acesso em 18 jan. 2025.
OLIVEIRA JÚNIOR, Luiz C. De volta para o futuro: a nova era do cinema coreano. BAPTISTA, M.; MASCARELLO, Fernando (ed). Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papiros, p. 321-326, 2008.
PEREIRA, Carlos Eduardo. A música no cinema silencioso no Brasil. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 2014.
RAMOS, Lúcia Monteiro. Das narrativas de fundação às narrativas de dissolução. A questão da identidade nacional no cinema contemporâneo. Galáxia, n. 38, mai-ago., p. 154-166, 2018.
RENAN, Ernest. Qu’est-ce qu’une nation? In: FOREST, Philippe. ‘’Qu’est-ce qu’une Nation?’’ Paris: Pierre Bordas et fils, 1991. p. 31-42.
RAPÉE, Erno. Motion Picture Moods for Pianists and Organists. New York: Schirmer, 1924.
ROBIN, Régine. Le Golem de l’écriture. De l’autofiction au Cybersoi. Montréal: XYZ,1997.
TIERNEY, Dolores. New Transnationalims in Contemporary Latin American Cinemas. Edinburgh: Edinburgh Universitary Press, 2018.
UIMONEN, Kirpi. HFPA In Conversation: Kornél Mundruczó Brings his Experiences to the Screen. 21 abril 2021. Disponível em: https://goldenglobes.com/articles/hfpa-conversation-kornel-mundruczo-brings-his-experiences-screen-articles-hfpa-conversation-kornel-mundruczo-brings-his-experiences-screen/ Acesso em 18 jan. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALCEU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.