Decolonize the map with cinematographic narrative

A possible path from Olinda, Brazil, to Leandro N. Alem, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.462

Keywords:

Contemporary Argentinian Cinema, Contemporary Brazilian Cinema, Decolonial turn, Cinemapear, Film Atlas

Abstract

From the construction of a dialogue between the Brazilian short film Nunca é noite no mapa by Ernesto de Carvalho (2016) and the Argentinean feature film El escarabajo de oro (2014), co-directed by Alejo Moguillansky and the Swedish artist Fia-Stina Sandlund, we propose to investigate the project of a cinematographic cartography based on a pre-existing national map. This project gives rise to a process of re-appropriation of peripheral spaces through a new critical
narrative. Finally, we propose to study the point of view of both filmmakers as a way of cinematising the territory and producing a new narrative trajectory capable of displacing the colonial configuration of the territory.

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Author Biography

Claire Allouche, Universidade Paris 8 Vincennes - Saint-Denis

Doutoranda na Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis sob a supervisão de Dork Zabunyan e Thierry Roche. Sua tese se concentra no nascimento de lugares periféricos no cinema de ficção argentino e brasileiro contemporâneo (2008-2019). Nesse sentido, desde 2018, ela co-organiza o seminário “Penser la création contemporaine dans le Cône Sud” (Pensar a criação contemporânea no Cone Sul), cujo projeto é dialogar com artistas sul-americanos contemporâneos, analisando especificamente seu processo criativo.

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Published

2025-05-26

How to Cite

Allouche, C. (2025). Decolonize the map with cinematographic narrative: A possible path from Olinda, Brazil, to Leandro N. Alem, Argentina. ALCEU, 25(55), 166–185. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v25.ed55.2025.462

Issue

Section

O mundo (re)visto: estéticas geopolíticas em um cinema policêntrico