Tarantino’s Once Upon a Time... in Hollywood

The Recurrence of Images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed45.2021.62

Keywords:

Pop Art, Quentin Tarantino, Critical Theory

Abstract

The article interprets Once Upon a Time in ... Hollywood, by Tarantino, through a posture that, inspired by Benjamin's immanent critique, discusses aesthetics in an industrialized society, looking for criteria that allow its interpretation. It seeks to indicate how Tarantino focuses on traits of certain genres usually overlooked, building his cinema from these remains. The text points out common problems between such gesture and Pop Art. Without indicating any adhesion between the director to this artistic aspect, the text indicates that both converge in a homologous project, dealing with saturated images, in an attempt to offer them another dimension.

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Author Biography

João Martins Ladeira

João Martins Ladeira é professor adjunto da UFPR, atuando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e no Departamento de Comunicação. Possui doutorado em sociologia pelo Iuperj (2009). Fez tanto o mestrado quanto a graduação em Comunicação pela UFF (2003, 2001). Entre 2012 e 2019, foi professor do PPGCC/Unisinos ? instituição na qual ocupou a função de bolsista Capes/PNPD durante um estágio pós-doutoral em 2011. Exerceu também o papel docente em algumas universidades particulares. Pesquisador associado aos grupos Unisinos Tcav, Iesp Netsal e UFPR Nefics, seus principais interesses de pesquisa são tecnologias da comunicação e informação, estudos de audiovisual, arqueologia da mídia, cultura visual.

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Published

2021-12-16

How to Cite

Martins Ladeira, J. (2021). Tarantino’s Once Upon a Time. in Hollywood : The Recurrence of Images. Revista ALCEU, 21(45), 32–50. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed45.2021.62

Issue

Section

Artigos